Sunday, November 25, 2007

Malaysia Yang Disifatkan Dari Tanah Seberang Jauh

Tentulah bila kembali ke tanah air 4 bulan dulu, dan kembali ke Mesir sebulan lepas, saya sempat meneliti beberapa perkara yang menarik. Di UIA melihat sendiri khutbah dua bahasa yang dibanggakan adik saya Fahmi, walaupun terasa lain bila melihat cara mereka bersurai. Tentulah lain, bisik kecil hati saya. Ini bukan tanah Arab.

Sempat juga memerhatikan khutbah jumaat di tempat sendiri, dengan baca Imam yang terlompat-lompat dari suku kata ke suku kata yang lain. Tentu juga kecewa bila bukan bahasa Melayu saja yang terlompat-lompat, tapi pada ayat al-Quran, hingga terdetik dalam diri, apa kurang sangatkah rasa hormat pada al-Quran hingga tak mahu diawasi benar-benar. Bukan soal orang lain atau siapa saja yang baca khutbah, tapi kalau di rumah, kalau di mana saja, adakah al-Quran akan dibaca terlompat-lompat juga?

Bila sebut tentang kelainan, saya sebetulnya rasa janggal sangat dengan biah Malaysia. Saya perlukan masa menyesuaikan diri. Masih ingat ketika baru turun dari Kuala Lumpur balik semula ke Johor, saya turun di stesen bas Batu Pahat. Entah apa biah yang membuatkan saya rasa lain hingga saya rasa sukar mahu bertanya siapa - di mana tempat solat. Sebetulnya saya sedang berfikir mahu bertanya siapa. Nak tanya Cina, segan. Nak tanya India, segan. Nak tanya Melayu, tapi bila yang perempuan campur dengan yang lelaki campur segala macam kesesakan, saya fikir balik. Last-last tertanya pada seorang Cina yang tak dapat dipastikan apa agamanya.

Tapi yang paling menarik sempat saya perhatikan tentulah keluarga sendiri. Ibu saya seperti dalam usaha mengenali anak nombor duanya, lalu mengisahkan dirinya bertanya kawan saya. Dia bercerita sendiri bagaimana respon kawan-kawan terhadap saya. Beberapa respon yang menarik apabila mereka meng-i'rob saya dengan kata-kata seperti, pelik, sukar difahami, kalau tak setuju akan diam, dan lain-lain.

Sebetulnya saya juga memakai 'muka' tertentu di depan keluarga. Memetik kata seorang yang berpangkat adik, saya belum reti (tahu) bagaimana nak membawa diri di dalam keluarga. Sempat juga saya meneliti dan mengkaji sedikit sebanyak tentang ayah dan mak, melihat dari mana datang sikap-sikap saya. Kalau sikap jimat saya ambil dari ayah, sikap mempercayai dan tegas dari ibu, sikap berahsia dan mengkritik dari ayah. Terasa kagum juga bila ternampak adik saya yang perempuan mengambil sikap 'bercakap tak toleh keliling' dari nenek sebelah mak. Saya tak jumpa sifat itu dalam ayah atau ibu, tapi ternampak dalam nenek.

Ketika di Bengkel DBP di Kuala Lumpur, sewaktu berjumpa Faisal, apabila saya memberitahu tentang diri bahawa saya kuliah lughah dan beliau spontan berkata 'salah tempat tu', saya terasa kagum. Mungkin Mesir biahnya bukanlah fushah, tetapi nilai ilmu yang dikandung oleh tanah seribu menara adalah kebenaran tak tertolak. Saya tahu saya jahil dan bodoh, dan barangkali komen spontan itu adalah untuk saya, bukan untuk Mesir ini.

Tentunya, antara yang menarik untuk diperhatikan adalah diri sendiri. Sebetulnya saya masih meneliti diri dan menyesuaikan diri. Melihat kelemahan dan mencuba mengubahnya, juga berusaha kepada matlamat yang dicitakan. Memang, kepulangan ke Malaysia kali itu memang menarik untuk diperhatikan.

No comments: