Sunday, November 18, 2007

Ucapan Tahniah Untuk Adik Yang Bungsu.

Untuk adik saya yang bongsu, Mohd Fauzan, abang ucapkan tahniah untuk keputusan UPSR baru-baru ini. Tahniah untuk 3 A dan 2 B. Jangan sedih walaupun tak penuh. Itu bukan ukuran pandai atau tidak dalam erti kata sebenar. Itu bukan sukatan cemerlang dalam erti kata yang betul. Kepandaian dan kecemerlangan ada banyak ukuran. Jangan singkatkannya dengan nilaian keputusan peperiksaan.

Walaupun berusaha mendapat yang terbaik dalam peperiksaan adalah bagus dan betul, tetapi berusaha lebih dari batasan peperiksaan adalah hakikat belajar yang benar. Jangan jadi si sempit fikiran lantas kecewa dengan perkara seremeh ini. Betul. Berbangga dengan keputusan peperiksaan adalah betul, tetapi berbangga dengan usaha 'belajar' dengan sungguh-sungguh adalah kebanggaan sebenar.

Kalaupun Fauzan berjaya dalam peperiksaan dengan keputusan yang penuh, tapi dengan usaha yang sikit dan tanpa sungguh-sungguh, ia langsung tidak membanggakan. Itu abang pernah rasa. Kejayaan yang semacam itu kerap pula ditakwil dengan macam-macam. Skema markah direndahkanlah, soalan tahun ini terlalu mudahlah, nak mengurangkan jurang antara dalam bandar dan luar bandarlah, nak meninggikan keputusan orang-orang Melayulah, soalan-soalan ramalan keluarlah.

Tapi bukan itu kesedihan yang sebenarnya. Kesedihan sebenar adalah apabila kita menyangka kita pandai, padahal tidak. Kita menjadi si jahil yang mengaku alim. Kita rasa kita tahu, tapi hakikatnya kita tidak. Kita merasa bangga danlupa diri dengan kejayaan yang kecil. Tentu bukan jenis ini kejayaan yang kita kejar, bukan? Tentu bukan ini kecemerlangan yang kita kejar, bukan?

Angah harap Fauzan dalam mencelikkan mata dengan akal yang terbuka. Jangan padamkan sikap mahu mencabar. Mencabar ke tahap yang lebih tinggi. Mendahului yang lain. Mendahului diri sendiri. Jangan padamkan walau sudah berjaya, apatah lagi kalaupun gagal. Kehilangan sikap mahu mencabar selalu mengingatkan pada orang-orang yang sudah mengaku kalah. Padahal belajar itu tak pernah berhenti sehingga mati.

Apapun, tahniah untuk kejayaan, dan untuk selamat belajar ke tahap yang lebih tinggi.

1 comment:

nisreen said...

salam

jangan terlalu memikirkan yang lepas padahal yang di hadapan masih tersedia beribu peluang. Kadang kita perlu jatuh dhulu sebelum benar-benar faham dan tahu erti kejayaan, Tahniah atas usaha adik.