Saturday, November 24, 2007

Untuk Mereka Yang Futur

Manusia, bukan saja berkembang tetapi mengecut. Menyusut. Lemah tenaga si kecil akan menjadi gagah bila dewasa, dan akan menyusut tidak berdaya apabila tua. Itulah putaran tabii yang bersemulajadi dalam liku kehidupan kita sehari-hari.

Tetapi, kita sentiasa mengidam menjadi gagah perkasa, kukuh, tsabat, tidak bergoyang atau goncang, mampu berdiri padu dan jitu, hingga impian yang seperti itu terbawa-bawa ke dalam hidup dan tercampur aduk dalam doa - mohon ditetapkan dalam agama Islam yang tercinta. Namun, ada juga yang terasa futur dan lemah, mandum dan mundur; tegak kaki berdiri terasa sudah condong dan jatuh.

Bahkan sesetengah kita kerap menyalahkan diri, terasa kekerdilan diri apabila berdepan hakikat sebenar. Kita ingin menjadi garuda satu masa dulu, tetapi kefuturan membikin rasa semacam putus asa walaupun bukan, tetapi cukup membuat langkah tidak bergerak satu lagi ke hadapan. Menjadikan kita sebesar pipit. Kita selalu memikirkan untuk melangkah tetapi entah apa yang membatu dalam diri hingga kita tak berbuat apa-apa.

Itulah mandum, futur, rasa lemah dan tak bermaya, ihsas bi l-hubut, ketidakmampuan. Dan ini, adalah untuk mereka yang futur.

Mungkin kita ada banyak sebab untuk terasa begitu. Namun ini juga adalah simbol cinta. Kerana cinta kita merasa kukuh dan tsabat, dan kerana cinta juga kita merundum dan mengundur. Cinta yang memasak dalam hati ini wujud dalam liang-liang rasa, bergetar hingga ke setiap denyut. Kerana cinta juga kita teringat akan keindahan dulu, dan penyesalan waktu kini. Kerana cinta juga yang membawa kita ke kamar hakim jiwa lalu diputuskan bersalah.

Sikap memundurkan diri terbit dan kita kian terbenam di bawah kekesalan diri.

Masih ingatkah kita pada cinta itu kala mekarnya? Kita tampil dengan kekukuhan pada diri dan kekuatan untuk mencapainya, kita melangkah dan berdiri betul-betul pada jalannya. Tetapi kemudian kita futur entah apa sebab sebenarnya. Kita melemah di tepi jalan, kurang upaya menapak ke hadapan.

Setelah semua itu, apa lagi yang kita tunggu, selain bangkit semula dan melangkah ke depan!

No comments: