Sunday, January 25, 2009

Ar-Rahiil : Sekalung Ingatan Dan Dukacita Bersalut Doa

Saya berasa dukacita dengan pemergian seorang doktor yang amat saya sanjungi; Dr. Abdul 'Aziz Muhammad Faa-khir; ke sisi Tuhan yang Maha Pengasih; pada 23 Januari semalam. Kalaulah tidak kerana beliau; orang yang bertanggungjawab mensyarahkan kitab Nahu -Syarah Ibnu 'Aqil- untuk silibus Sanawi dan I'dadi semasa saya di sekolah menengah dulu; siapa tahu bagaimanakah saya boleh jatuh cinta pada Nahu dan mengelulikan tekad ke Mesir walau demikian banyak halangannya.

Saya berdoa agar Tuhan menyucikan beliau dari sebarang kesilapan, salah silap juga cacat dan kurang; menggandakan pahala dan amalan kebajikan, menerima terus-terusan amalan jariah dari waris juga dari sunnah hasanah yang beliau curahkan, ditempatkan di kedudukan yang istimewa dalam syurga setelah melalui ketenangan alam kubur; serta dilimpahkan rahmat dan rahim Tuhan dengan seluas-luas kasih-sayang-Nya.

Mari hadiahkan Almarhum dengan al-Faatihah dari hati yang penuh haru tetapi kasih bahkan ikhlas; tanda sedih tetapi cinta bahkan penuh penghormatan, kepada tetamu Allah - semoga kekal dalam lindungan-Nya - ini; kembali ke sisi-Nya dengan jiwa yang diredhai dan meredhai Tuhannya.

No comments: