Sunday, August 30, 2009

Al-'Irqu Dassaas Vs Rebung Dan Kain Putih

Apabila terbaca beberapa kalimah untuk me-mengerti-kan maknanya, dan setelah beberapa kawan juga abang saya meminta cadangan nama untuk anak mereka, maka saya terfikirkan bahawa betapa penting ibu bapa mewujudkan suasana yang menterjemahkan makna nama tersebut. Seperti menamakan anak Mukhlis, yang bersifat ikhlas, tetapi membudayakan sikap mementingkan kenamaan dan materi, kemudian suasana itu terserap kepada anak yang hidup dalam suasana tersebut, lalu kontralah antara nama dan makna nama itu.

Anak yang dinamakan ‘Afiif, yang menjaga kesopanan dan kehormatan serta kesucian diri, perlu diasuh dalam suasana yang mempraktikkan maknanya, supaya nama itu terserap secara praktikal dalam kehidupan keluarga, bukan hanya diteorikan, atau dipelajari sesudahnya di kelas dan sekolah. Memangkan cantik menamakan anak perempuan dengan nama Husna Wa Ziyadah, kebaikan dan lebih lagi; namun berhajatkan sikap dan tindak tanduk ibu bapa yang berlaku baik dan bahkan lebih lagi.

Apakah yang boleh menerapkan perangai suka kepada kebaikan, bahkan menjadi pemula kepadanya dan kuncinya, lebih daripada sikap itu didahulukan oleh ibu dan bapa yang menamakan anak mereka Miftaahulkhair; kunci kebaikan. Nama itu boleh menjadi doa, tetapi usaha juga adalah penting, untuk disertakan setelahnya dengan tawakkal. Apabila sikap pembelas, dan tahu mengasihani orang lain dipraktikkan, lalu anak yang diberi nama Syafiiqah Rahiimah akan mengerti, bahawa sikap belas itu sesuai dengan namanya.

Baru-baru ini saya mencadangkan nama ‘Afiifah Toohirah untuk seorang sahabat, mencadangkan Hasanul Husaini untuk abang saya yang baru mendapat cahaya mata sulung, (tapi abang pilih nama Muhammad Arif ‘Akasyah) lalu terfikir, kalaulah ada orang meminta nama, saya fikir Ummul Hasanaat yang bererti punca kebaikan itu, atau Taqiiyun Naqii yang bermakna, yang bertakwa dan yang jernih bersih, atau Habiibah ‘Aziizah yang bermakna kekasih, adalah antara nama yang elok dan menyenangkan.

Tapi fahami, mewujudkan suasana yang selari dengan makna nama, adalah sesuatu yang perlu dilakukan. Kalau menamakan anak Sodiiqin Hamiim yang bermaksud kawan karib, kemudian memaparkan sikap kawan makan kawan, atau menamakan Wafii yang bermaksud penunai (segala janji dan kata-kata) kemudian mempersembahkan sikap langgar janji, mungkir kata-kata, bagaimanakah kita mengharapkan makna nama itu terserap dengan mudah kepada mereka. Mungkin, dalam keadaan ini, mereka mempelajari keadaan sebaliknya, atau mereka akan melalui jalan sukar untuk mempelajari maksud yang bertentangan dengan apa yang mereka saksi.

Walaupun ya, seperti pepatah Arab; al-‘Irqu Dassaas, pembuluh darah itu akan sangat menyelinapkan masuk, atau seperti pepatah Melayu, mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi; bahawa perangai yang membuluh dan mendarah daging dalam ibu bapa akan menyusup masuk ke anak, namun, usaha membentuk anak yang masih rebung mengikut falsafah Melayu, atau yang masih kain putih mengikut falsafah Arab, adalah perlu, supaya nilai makna itu mencair di dalam jiwa mereka. Setiap kali anda memanggil mereka, niatkan untuk memberi contoh dan perlaksanaan makna itu kepada mereka.

1 comment:

Amermeftah said...

ada orang sekarang lebih suka nama anaknya tak ada makna daripada ada,

saya lagi senang letak nama sepatah saja, senang disebut orang-orang tua di kampung,