Sunday, November 08, 2009

Isu Yang Melambak-Lambak

Terlalu banyak isu yang muncul kebelakangan ini, dari isu persatuan, kedutaan, negeri dan negara. Saya kerap juga berasa serba salah tidak mengulasnya, tetapi saya perasan sudah ada pihak yang menjelaskan kekeruhan, menegakkan yang bengkok, bahkan sudah terjun membasahkan diri dengan maklumat jauh lebih lengkap daripada apa yang saya timba.

Tetapi, saya ingin juga mencelah dengan satu ayat. Bahawa akidah islamiah itu adalah tunggak, jangan serahkan urusan sepenting itu kepada si jahil yang mengaku alim, yang kemudiannya bermodalkan kemasyhuran untuk mendapatkan tempat. Saya teringat pernah membaca mukaddimah Imam Abu Ishaq Asy-Shiiroozii dalam kitab Luma' ketika mentakrifkan jahil; bahawa bukanlah jahil itu kosong ilmu dan maklumat, tetapi jahil itu adalah "mendapat gambaran tentang suatu dengan cara yang bertentangan dengan hakikat sebenarnya". Bahawa yang tergambar di kepalanya, berbeza dengan hakikat ilmu yang sebenarnya.

Kerana itu, Syeikh Usamah Said al-Azhari pernah menyebut antaranya bermaksud, bahawa ilmu itu bukanlah dalil semata-mata, tetapi lebih daripada itu.

No comments: