Saturday, November 07, 2009

Perjalanan Yang Baru Dan Pindah Kesepuluh Kali

Beberapa insan yang rapat telah pun pulang ke tanah air. Baik Faiz Abidin yang banyak menegur saya mengenai feqh, mahupun Fahami Shukri yang berjasa mengizinkan saya menumpang barang ketika saya terdesak tiada rumah, bahkan Mior yang mesra saya panggil Hanri yang selalu mengabdikan taqdirnya (penghargaannya) walau saya tidak layak untuk itu.

Saya enggan mempunyakan rasa sedih, kerana itu saya selalu menganggapkan semua mereka bahkan ramai lagi yang lain bukanlah pulang tetapi baru saja memulakan perjalanan yang baru. Adapun saya, bukanlah orang yang belum pulang, tetapi orang yang belum berangkat memulakan perjalanan baru. Bahkan saya enggan memakai rasa-rasa yang seperti itu, kerana saya fikir saya seharusnya berasa gembira kerana diberi kesempatan untuk menimba ilmu yang dada ini terlalu cetek atau hampir kering isinya.

Kerana itu saya tangguhkan ucapan selamat memulakan perjalanan baru kepada semua rakan, bahkan saya secara aklinya berfikir bahawa tiada apa yang perlu disedihkan. Bahkan, perjalanan akan datang kita harus usahakan agar ia akan semakin rancak dan menyibukkan. Maafkan salah silap dosa saya selama ini.

O ya. Untuk pindah kali kesepuluh ini, saya ucapkan terima kasih kepada semua ahli bait baru saya yang membantu, juga kepada Haziq yang gagah (tapi perlu ramah kepada tubuh sendiri, jangan dipaksa-paksa sangat) membantu mengangkat barang yang entah berapa ratus kilo saya rasa jumlahnya. Semoga Allah memberkati kalian semua.

No comments: