Wednesday, October 13, 2010

Catatan Hujung Kembara 48 | Ahlan Li t-Tahammul

Salah satu daripada cita-cita saya adalah untuk meningkatkan tahap penguasaan Bahasa Arab pelajar kita, pelajar Melayu. Tahap kefahaman kebanyakan pelajar yang saya jumpa bertahap sederhana, sebahagiannya rendah dan kedapatan juga yang mencapai tahap mengkagumkan. Saya sendiri secara jujur mempunyai banyak lompong di banyak bahagian, walaupun ada satu dua saja yang mencapai tahap sederhana.

Sejak saya sampai ke Mesir, saya sudah membuang neraca timbangan Melayu. Iaitu neraca yang mengukur tahap Melayu sesama Melayu, lalu melupakan betapa jauhnya kita dengan kedudukan tahap kefahaman orang Arab. Mengukur bukan dengan tujuan supaya meninggi kalau mengatasi, tetapi dengan tujuan supaya sentiasa sedar bahawa sasaran masih terlalu jauh, pertama kerana darah yang ajam, darah orang bukan Arab, kedua kerana keupayaan dan persediaan kurang, terlalu banyak lubang di bekas takungan, ketiga kerana keinginan dan cita-cita, setinggi manakah.

Kerana itu, saya selalu melihat betapa ceteknya ilmu saya, bahkan pada fakulti yang saya ambil. Kesedaran ini sebetulnya bukanlah untuk menjadikan diri putus asa, kerana putus asa itu bukan perangai kita. Perangai kita adalah berusaha seberapa mampunya, dialas dengan memohon kepada fa-'el dan pelaku hakiki iaitu Allah, bahawa segala itu adalah kuasa-Nya dan segala itu adalah kehendak-Nya, bahawa manusia itu lemah walau pada perkara yang mereka berasa yakin melakukannya, maka apatah pula pada yang mereka tidak yakin dah berserah harap pada-Nya.

Pun begitu, segala usaha saya selama ini untuk meningkatkan tahap penguasaan Bahasa Arab pada saya adalah tidak sia-sia. Saya berharap, usaha-usaha saya akan diteruskan di sini oleh mereka yang pernah saya curahkan padanya, dan berharap usaha-usaha ini dan lainnya akan dapat saya mulakan di tanah air nanti. Bagi saya, kalau masalah bahasa teratasi sebelum pelajar ke al-Azhar, jumlah ilmu yang boleh dikutip di bumi Ulamak ini akan melambung tinggi, sekiranya disertai dengan kesedaran dan keinginan diri juga perkenan dari Tuhan. Bagi saya, terlalu banyak ilmu yang tercicir dari faham walaupun setelah gelombangnya ditangkap oleh gegendang kerana tersekat oleh tembok ketidakfahaman.

Bagi saya, setiap siswa dan siswi perlu ada kesedaran mahu meningkatkan tahap penguasaan ilmu juga bahasa Arab dan tidak sekadar berpuas hati dengan keputusan peperiksaan, tidak sekadar berlega diri dengan berjaya melampaui rakan sebangsa sebudaya, dan tidak menamatkan cita-cita menuntut ilmu sekadar ijazah sebaliknya memaparkan keinginan dan usaha kepada lebih dari itu. Semoga kita semua diperkenankan Tuhan dan dibukakan jalan ke arah itu.

Pun begitu, saya teringatkan sebuah doa Syeikh Muhammad Ibrahim 'Abdu l-Baa-'its yang beliau tulis di atas kertas antaranya bermakna, Ya Allah, jadikanlah aku dan mereka ini ahli untuk memikul ilmu dan syariat-Mu. Amiin.

No comments: