Saturday, October 16, 2010

Catatan Hujung Kembara 51 | Yang Menjadi Sanjungan Setiap Masa

Sebetulnya, saya ada dua perangai yang selalu saya kesalkan setelah terlajak laku. Pertama adalah suka bergurau, hingga apabila tidak berhati-hati, saya kerap menyesali. Walaupun sebetulnya bergurau bukan tabiat asal saya. Ia dibentuk bermula tingkatan empat di sekolah menengah dahulu oleh kawan baik saya, Abdu r-Rahman. Tetapi beliau cekap berhati-hati, itu yang saya tidak sempat belajar darinya.

Namun, dia mengajarkan sikap ini bukan kerana saja-saja, tetapi kerana saya mempunyai sikap yang kedua, iaitu terlalu serius, dan apabila tidak dikawal, ia dituruti bertukar kepada panas baran. Itu barulah sifat sebenarnya saya. Dan kini, saya memiliki kedua-duanya, dan orang yang selalu cuba mendidik sikap panas baran saya adalah ibu, sehingga ketika dia membelikan saya motor dia berkata, supaya saya boleh belajar bersabar.

Kerana itu, saya ingin memohon maaf kepada sesiapa saja kalau-kalau ada laku yang melukakan timbul dari dua kekesalan saya, bahawa saya juga masih dalam peringkat belajar. Kalau dapat, saya tidak mahu memikul rasa bersalah kepada sesiapa ketika pulang ke tanah air kelak. Dan, doakan sama kita akan berjaya menjejaki akhlak kekasih terutama, yang menjadi sanjungan setiap masa.

No comments: