Friday, October 15, 2010

Catatan Hujung Kembara 50 | Sampai Bila-Bila

Saya sudah tidak ingat berapa banyak atau sedikit usaha saya untuk memajukan dunia penulisan di Mesir. Hanya Tuhan saja yang Maha Tahu apa yang telah saya lakukan, dan apa yang tidak saya lakukan. Pun begitu, saya juga menyedari bahawa, penulisan itu datangnya dari kesedaran dan didasari oleh ilmu. Bahkan, ia juga perlukan perkenan Tuhan. Selalu saya disumbatkan dengan maklumat bahawa penulis itu bukan lahir dari bengkel dan pembentangan, tetapi semua itu adalah perlu juga demi menjayakan matlamat.

Seingat saya, sudah beberapa kali juga saya membina pelapis, dan bilangannya saya kira jejak belasan atau lebih, namun semuanya telah pulang mendahului saya. Barangkali kerana saya tidak sehebat mereka dalam bab pelajaran ini. Dan saya fikir, saya menjalankan tugas yang dipikulkan kepada saya oleh generasi penulis terdahulu, walaupun ia tidak seberjaya yang diharapkan.

Saya tidak tahu, adakah mereka yang saya bina sempat meninggalkan pelapis selepas mereka atau tidak. Namun begitu, saya dapat melihat mereka berusaha membentuk pelapis setelah mereka, dengan bersungguh-sungguh, dan terdetik di kepala, bahawa tidak sia-sia juga usaha saya selama ini. Juga ingin saya tinggalkan pesan bahawa, penulisan itu tidak akan berjalan tanpa bekalan ilmu dan isian di dada. Jangan lupa untuk mengisi, sebelum anda mampu mencurah. Niat yang baik sahaja belum mencukupi untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Terima kasih kepada semua yang berkumpul di sekeliling saya di medan ini. Saya ungkapkan di akhir ini ungkapan yang diungkapkan oleh Saudara Ubaidillah Alias kepada saya antaranya bermaksud: saya berazam untuk terus menulis, dan tidak meninggalkan lapangan ini sampai bila-bila.

No comments: