Sebetulnya, bila kita faham akan hakikat pemahaman setiap individu adalah berlainan tahap, kita akan faham mengapa mereka berselisih. Kerana sesetengah mereka sudah sampai ke level berikutnya, dan sebahagian mereka masih berada di tahap sebelum ini. Dan sebenar, itu bukanlah sumber kita mengangkat dada, kerana Dialah yang membawa kita, menempatkan kita di pelbagai level, kerana agihan-Nya pada setiap orang berbeza. Lihat saja pembahagian harta, kebijaksanaan, hikmah dan lain-lain.
Baru-baru ini seorang kawan mengadu. Mengenai adakah selawat itu amalan sampingan atau amalan utama dalam kehidupan kita. Dia tidak selesa apabila sesetengah individu menganggap ia adalah sampingan. Lantas aduan ini mengingatkan saya kepada kata-kata beberapa alim ulamak seperti Syeikh 'Ali Jum-'ah, Syeikh Yusri, dan saya kira ia juga terdapat dengan banyaknya di kitab-kitab berkenaan bahawa istirgfar itu adalah takholliy (penyucian), dan selawat itu adalah tahalli (penghias, penyeri), dan tahlil itu adalah tajalli.
Seperti mana solat tidak sah di sisi kita pengikut Imam Syafi-i sekiranya selawat tidak dibaca ketika tahiyyat, sehingga terdapat sahabat yang bertanya, bahawa mereka tahu bagaimana memberi salam, tetapi bagaimanakah ucapan selawat itu? Baginda s.a.w lantas mengajar. Sebagaimana kita memahami bahawa selawat itu adalah kemuncak doa, apabila selawat itu datangnya bukan sahaja dari kita sebagai manusia, tetapi datang juga Allah dan Malaikat. Sesungguhnya Allah dan Malaikat berselawat ke atas Nabi, wahai orang yang beriman, berselawatlah kamu kepada Baginda.
Seperti mana setiap amalan yang utama itu mempunyai waktu afdol, selawat juga mempunyai waktu yang afdol, dan waktu terpilih untuk selawat adalah pada sebaik-baik hari dalam seminggu, iaitu hari jumaat. Bahawa doa itu adalah teras ibadah, dan dalam hadis lain pula menyebut, doa itu sendiri adalah ibadah, dan sebaik-baik doa adalah selawat, kita akan faham kedudukan selawat. Bahawa seorang sahabat pernah bertanyakan berapa banyakkah dia harus mendoakan (selawat) untuk Nabi, seperempat dll, apabila Nabi menjawab, sekiranya engkau tambah maka itu adalah lebih baik, pecahan itu semakin besar dan Nabi menjawab sekiranya engkau tambah maka ia lebih baik. Akhirnya sahabat mengatakan, aku akan jadikan seluruh selawatku untuk Engkau ya Rasulullah! Nabi membalas, sekiranya begitu, maka wajiblah syafaat Nabi untuknya.
Selawat bukan ucapan biasa, sebaliknya doa, itu hakikat pertama yang kita perlu faham. Dan untuk memahami bahawa ia bukan doa biasa adalah kerana kita memohon kepada Tuhan supaya berselawat ke atas Nabi, iaitu mencurahkan rahmat-Nya kepada Baginda. Cuba kira sahaja, berapa banyakkah selawat untuk Nabi dalam sehari, sekiranya untuk solat fardu sahaja bagi seorang muslim sudah lima, apatah lagi kalau campur semuanya? Itu saja sudah cukup untuk menunjukkan kedudukan selawat.
Tetapi ya, keutamaan kalamullah berbanding kalam manusia adalah seperti keutamaan Allah berbanding sekelian makhluk. Yang terutama tentulah al-Quran, tetapi tiada orang yang memahami hakikat kedudukan selawat yang akan mengingkari bahawa selawat adalah amalan teras dan bukan sampingan. Sebagaimana kedudukan Nabi adalah semulia-mulia makhluk, begitu juga kedudukan selawat.
Mungkin juga kita terlalu menyempitkan takrifan doa. Doa sebetulnya meluas, sehingga pujian juga dianggap doa, sepertimana yang saya dengari sendiri dari Syeikh Yusri, menerangkan apabila seeorang memanggil, memuji dengan contoh wahai orang kaya, ucapan pujian itu mengandungi permintaan secara halusnya, kalau diteliti akan memahamkan kita bahawa orang itu sedang berkata "berilah saya sesuatu". Bila kita memuji Tuhan dengan kata-kata "wahai yang Maha Pengampun", ucapan itu mengandungi ucapan yang tersembunyi iaitu "ampunilah saya". Begitulah yang berlaku secara tersiratnya dalam pujian-pujian, termasuk juga pujian kepada Nabi.
Sungguh, sesiapa sahaja saya kira akan akur dan menerima apabila mereka faham hakikat ini. Sungguh, kerana Nabi adalah satu daripada dua teras syahadah, sehingga kita memanggilnya dua kalimah syahadah, begitulah besarnya kedudukan selawat, sekiranya kita memahaminya. Sesekali, apakah kita tidak pernah memikirkannya?
Baru-baru ini seorang kawan mengadu. Mengenai adakah selawat itu amalan sampingan atau amalan utama dalam kehidupan kita. Dia tidak selesa apabila sesetengah individu menganggap ia adalah sampingan. Lantas aduan ini mengingatkan saya kepada kata-kata beberapa alim ulamak seperti Syeikh 'Ali Jum-'ah, Syeikh Yusri, dan saya kira ia juga terdapat dengan banyaknya di kitab-kitab berkenaan bahawa istirgfar itu adalah takholliy (penyucian), dan selawat itu adalah tahalli (penghias, penyeri), dan tahlil itu adalah tajalli.
Seperti mana solat tidak sah di sisi kita pengikut Imam Syafi-i sekiranya selawat tidak dibaca ketika tahiyyat, sehingga terdapat sahabat yang bertanya, bahawa mereka tahu bagaimana memberi salam, tetapi bagaimanakah ucapan selawat itu? Baginda s.a.w lantas mengajar. Sebagaimana kita memahami bahawa selawat itu adalah kemuncak doa, apabila selawat itu datangnya bukan sahaja dari kita sebagai manusia, tetapi datang juga Allah dan Malaikat. Sesungguhnya Allah dan Malaikat berselawat ke atas Nabi, wahai orang yang beriman, berselawatlah kamu kepada Baginda.
Seperti mana setiap amalan yang utama itu mempunyai waktu afdol, selawat juga mempunyai waktu yang afdol, dan waktu terpilih untuk selawat adalah pada sebaik-baik hari dalam seminggu, iaitu hari jumaat. Bahawa doa itu adalah teras ibadah, dan dalam hadis lain pula menyebut, doa itu sendiri adalah ibadah, dan sebaik-baik doa adalah selawat, kita akan faham kedudukan selawat. Bahawa seorang sahabat pernah bertanyakan berapa banyakkah dia harus mendoakan (selawat) untuk Nabi, seperempat dll, apabila Nabi menjawab, sekiranya engkau tambah maka itu adalah lebih baik, pecahan itu semakin besar dan Nabi menjawab sekiranya engkau tambah maka ia lebih baik. Akhirnya sahabat mengatakan, aku akan jadikan seluruh selawatku untuk Engkau ya Rasulullah! Nabi membalas, sekiranya begitu, maka wajiblah syafaat Nabi untuknya.
Selawat bukan ucapan biasa, sebaliknya doa, itu hakikat pertama yang kita perlu faham. Dan untuk memahami bahawa ia bukan doa biasa adalah kerana kita memohon kepada Tuhan supaya berselawat ke atas Nabi, iaitu mencurahkan rahmat-Nya kepada Baginda. Cuba kira sahaja, berapa banyakkah selawat untuk Nabi dalam sehari, sekiranya untuk solat fardu sahaja bagi seorang muslim sudah lima, apatah lagi kalau campur semuanya? Itu saja sudah cukup untuk menunjukkan kedudukan selawat.
Tetapi ya, keutamaan kalamullah berbanding kalam manusia adalah seperti keutamaan Allah berbanding sekelian makhluk. Yang terutama tentulah al-Quran, tetapi tiada orang yang memahami hakikat kedudukan selawat yang akan mengingkari bahawa selawat adalah amalan teras dan bukan sampingan. Sebagaimana kedudukan Nabi adalah semulia-mulia makhluk, begitu juga kedudukan selawat.
Mungkin juga kita terlalu menyempitkan takrifan doa. Doa sebetulnya meluas, sehingga pujian juga dianggap doa, sepertimana yang saya dengari sendiri dari Syeikh Yusri, menerangkan apabila seeorang memanggil, memuji dengan contoh wahai orang kaya, ucapan pujian itu mengandungi permintaan secara halusnya, kalau diteliti akan memahamkan kita bahawa orang itu sedang berkata "berilah saya sesuatu". Bila kita memuji Tuhan dengan kata-kata "wahai yang Maha Pengampun", ucapan itu mengandungi ucapan yang tersembunyi iaitu "ampunilah saya". Begitulah yang berlaku secara tersiratnya dalam pujian-pujian, termasuk juga pujian kepada Nabi.
Sungguh, sesiapa sahaja saya kira akan akur dan menerima apabila mereka faham hakikat ini. Sungguh, kerana Nabi adalah satu daripada dua teras syahadah, sehingga kita memanggilnya dua kalimah syahadah, begitulah besarnya kedudukan selawat, sekiranya kita memahaminya. Sesekali, apakah kita tidak pernah memikirkannya?
No comments:
Post a Comment