Thursday, February 15, 2007

Bengkel Design Dan Blog

Saya menikmati posting ke blog melalui e-mel, tanpa perlu membuka blogger. Guna Gmail kerana ada setting auto save setiap 2 minit, jadi entri boleh ditaip beruncit-runcit tanpa perlu save. Dan ia tak hilang.

Secara terus terang, LPP BKPJM ada buat bengkel designer dan blog untuk mubtadi-in. Namun sesiapa saja dialu-alukan untuk turut serta, maksud saya, ahli BKPJM sahaja; mereka yang mahu belajar boleh ikut, dan yang sudah pakar boleh bantu-bantu lancarkan kerja. Insya-Allah, sebanyak 10 komputer disediakan, barangkali juga lebih. Di antara tenaga pengisi adalah saya sendiri dan beberapa kawan yang lain.

Target dan sasaran hanya (saya ulangi, hanya) untuk memperkenal tool asas dalam Adobe Photoshop juga beberapa setting yang dikira penting. Juga memperkenalkan tool asas dalam Microsoft Publisher dan setting yang dianggap penting. Juga memperkenalkan pembikinan blog dan beberapa setting asas dalam blogger.

Kertas kerja ringkas disediakan. Makan dan minuman disediakan. CD dibuka untuk tempahan. Bayaran makan dan minum beserta kertas kerja LE 8. O ya. Sempena penerangan tentang blog, pertandingan blog juga akan diadakan sekali lagi, dan kali ini, saya menjadi pengadilnya. Syarat pemarkahan akan lebih detil dan jelas, berdasarkan konsep tambah dan tolak markah, bukan dengan konsep pemarkahan berdasarkan peratus perseratus. Maknanya, tiada had markah tertentu.

Maklumat lanjut tentang pertandingan blog akan dipaparkan kemudian.

1 comment:

MZP said...

21 dan 22 Februari 2007.

21 Februari - Mula 1 Tengahari
22 Februari - Mula 8 pagi