Saturday, February 24, 2007

Mengembalikan Memori

Dulu, masa saya baru tiba, saya sudah ikut macam-macam. Timba pengalaman dalam pelbagai bidang; kewartawanan, penulisan kreatif dan non kreatif, penerbitan, pemasaran, percetakan, design dan susun atur, dan entah apa lagi saya tak ingat. Dan, bila setahun lepas saya berehat penuh dari semua itu, saya hampir melupakan segala-galanya.

Dan kali ini, bila diminta buat semula, saya rasa kekok dan tidak lancar, bahkan rasa kurang keyakinan; serasanya sudah tidak tahu apa-apa langsung kecuali sedikit. Ataupun lebih tepat lagi, saya sekarang ini sudah punya target saya sendiri untuk tempoh bermula sekarang. Tanpa dipaksa oleh sesiapa, baik mak, ayah, atau kawan-kawan.

Tapikan, bila baca semula kertas kerja yang saya pernah tulis, ia sungguh mengembalikan memori dulu-dulu. Melihat seorang saya satu di masa itu. Kemudian teringatkan rakan-rakan seperjuangan yang sudahpun kembali ke tanah air. Teringatkan usaha-usaha saya. Titik peluh saya. Penat lelah saya. Sungguh saya sudah hampir melupakan semua itu bila berehat penuh tahun lalu. Hampir-hampir saya jadi lupa semuanya.

Umur makin meningkat dan diri makin menua. Selera makin kurang. Tenaga tak sekuat orang muda. Bila tiba masanya, sudah pun jadi berusia senja. 24 haribulan ini menjadikan masihi saya 24 juga. Selamatlah.