Thursday, July 10, 2008

Ma-askar

Saya menulis entri ini dengan handset. Dengan teknologi GPRS tentunya. Bukan milik saya tetapi kawan - Razif, Perak,Dumyat.

Saya menulis setelah memencil hampir 10 hari dari khabar Kaherah, bersama kenalan-kenalan baru dari negara-negara pelbagai latar belakang- Nigeria, Pakistan, Togo, Afghanistan, Bangladesh, China, Ghana dan bermacam-macam lagi dari Alam Islami.

Barangkali sebahagian besarnya merupakan kenalan Saman - sahabat saya di Bu-uth - yang tidak ikut serta dalam maaskar ini. 10 hari untuk orang setua saya kelihatan agak lama tetapi dengan program yang agak longgar.

Pengalaman tidak memberikan pinggan kosong kepada kita. Ia harus menawarkan sesuatu, yang tak dapat dicapai oleh yang tidak melaluinya. Atau sekurang-kurangnya menawarkan perasaan paling segar dalam jiwa. Dari 1 Julai lepas hingga ke waktu ini, saya ikut serta, dan dalam beberapa jam lagi kami akan bertolak pulang.

Terima kasih kepada semua, terutamanya Majlis A'la, kepada Hariz dan rakan-rakan senegara - Malik, Taufiq, Ghazali, Razif, Firdaus, juga kepada kenalan-kenalan yang menjadi rapat semasa ini, Mu'tasim, Syarif, Mega, Abd Ghaffar dan lain-lain.
Tidak dilupakan kepada yang menyediakan sarapan dan makan malam, juga pakdam makdam yang sudi bertamukan saya.

Wahai Tuhan yang memperkenankan, berikan keberkatan berpanjangan.

No comments: