Monday, July 28, 2008

Keras Dan Lembut

Sesuatu perkara berkaitan manusia dapat dipinda melalui dua cara. Sama ada dengan mengubahkan fikrahnya, atau mengubahkan perlakuannya. Mengubah fikrah, adalah jalan yang paling selalu digunakan oleh kita. Kita berusaha mengubah sesuatu berkaitan manusia, dengan mengubah cara dia berfikir, dan cara dia menanggapi sesuatu. Kita bercakap, kita menulis, kita menerangkan, agar cara berfikir dan cara dia menanggapi sesuatu akan berubah. Apabila perubahan dalam cara dia berfikir berhasil, maka secara tidak langsung, cepat atau lambat, kita akan dapat mengubah perlakuannya.

Cara kedua untuk mengubah sesuatu berkaitan manusia, adalah dengan mengubah perlakuannya. Cara ini agak sukar, kerana manusia itu akan dipaksakan melakukan suatu perlakuan yang bertentangan dengan fikrahnya. Cara ini agak keras, dan dengan paksaan seumpama ini, kita cuba mengubah sesuatu berkaitan manusia, dan ia diterima melalui anggotanya. Apabila anggota, tubuh, badan ini menerima perubahan perlakuan ini, secara tidak langsung, perubahan perlakuan ini akan menyerap masuk ke fikrahnya, lalu mengubah cara dia berfikir dan menganggapi.

Hakikatnya, kedua-dua cara mengubah sesuatu berkaitan manusia ini ada dalam dunia yang kita hidup, bahkan, kita lalui hari-hari tanpa kita sedari. Sama ada kita menyerap pindaan-pindaan ini melalui fikrah yang kita terima, baca, dengar, atau menyerap pindaan-pindaan ini melalui perbuatan, walaupun asalnya fikrah dan hati kita menentang. Walaupun ya, tidak semua usaha ini berjaya. Kedapatan fikrah-fikrah yang cuba disampaikan tidak mampu diterima, sama ada dengan cara mengubah fikrah, atau dengan cara mengubah perlakuannya.

Sebagai contoh mudah, seperti seorang pemandu jalan raya yang diajarkan fikrah bahawa memandu terlebih laju itu merbahaya, lalu menerimanya. Dan seorang pemandu lain yang melawan fikrah ini, menerimanya dengan cara paksaan terhadap perlakuannya, iaitu memandu lebih dari had laju akan dikenakan saman. Contoh ini, dan banyak lagi contoh ada dalam kehidupan kita. Soalnya, kalau anda di pihak pengubah, cara mana satukah yang anda akan pilih? Yang biasa, atau yang keras?

Kalau esok-esok anda menjadi guru, perkara ini akan selalu anda fikirkan. Anak-anak murid yang anda, mahu diserapkan apa dan bagaimana? Mengubah fikrahnya, atau ia perlu diserap melalui mengubahkan perlakuannya? Bahkan, tanpa menjadi guru pun anda berpeluang menemui keadaan ini berkali-kali. Dan, cara yang anda pilih, akan menunjukkan, adakah anda seorang yang lembut atau seorang yang keras.

No comments: