Sunday, April 04, 2010

Catatan Hujung Kembara 12 | Nahu Dan Saya

Saya masih ingat dulu, beberapa kali orang bertanya; apakah kitab Nahu yang patut mereka baca sebagai orang yang bukan takhassus. Tidak mahu yang terlalu susah. Tidak mahu yang terlalu rumit. Dan saya menjadi bingung entah apa yang harus saya jawab.

Bukan saya tak kenal kitab Aajurrumiiyah, dan syarahnya seperti Tuhfatu s-Saniiyah. Tetapi entah kenapa, saya kurang minat dengan kitab Aajurruumiiyah. Mungkin kerana mustalahnya sedikit berbeza dengan mustalah yang saya biasa dengar. Tetapi barangkali, sebab yang sebenar adalah, kerana tiada siapa yang menunjukkan kepada saya ketika itu apakah kitab yang saya patut pelajari dahulu, dari bawah ke atasnya.

Saya sendiri ketika di kuliah, silibus kami adalah Au-dhohu l-Masalik. Dan itulah kitab pertama yang saya beli di Mesir ini. Dicadangkan oleh salah seorang senior saya dalam Kuliah Lughah. Saya cuma ada dua orang senior. Dan senior seorang lagi mencadangkan Tuhfatu s-Saniyah.

Kerana itu, saya mempelajari Nahu dari Au-dhohu l-Masaalik. Dan saya bagai tidak kenal yang lain. Sudah tentu dengan susah payah. Apabila saya ternampak kitab Syarah Ibnu 'Akiil, saya terfikir yang saya macam pernah mempelajarinya dahulu di Malaysia. Tetapi, rupa-rupanya, yang dipelajari di Malaysia dahulu adalah petikan daripada kitab tersebut, bukan sebiji kitab yang sama.

Tetapi Au-dhohu l-Masalik adalah sebuah kitab yang tersangat ringkas. Atau lebih kepada perdebatan tokoh-tokoh Nahu. Sungguh, ia bukanlah di tahap saya membacanya dengan lancar. Jadi ia tidak sepatutnya dicadangkan kepada yang bertanya tadi. Barangkali, mereka lebih sesuai membaca Qatru n-Nada, atau Syuzuruzzahab, atau Syarah Ibnu 'Akil berbanding membaca Au-dhohu l-Masalik.

Pun begitu, saya tidak dapat nak mencadangkan kitab moden, kerana saya tidak menggemarinya. Kerana saya lebih kepada yang turats. Sehingga bila terdengar berita kononnya akhawat Lughah mempelajari Ha-syiah Soban, saya langsung membelinya. Dan harganya ketika itu 200 junaih. Subhanallah. Mahal, tetapi kerana sangking kagumnya saya, saya paksakan diri memilikinya.

Bila semakin dicelikkan mengenai kitab-kitab Nahu, barulah saya menyedari banyak lagi kitab turats dalam bidang ini yang tak pernah walau sedikit saya membacanya. Sungguh, walaupun saya adalah seorang pengkagum Ibnu Hisyam sehingga saya benar-benar mengagumi kitab Murghni l-Labiib beliau, tetapi saya juga percaya, masih banyak kitab lain yang saya belum menatapnya.

Ketika di tahun satu saya, saya teringin membuat kajian mengenai Mubtadak, kerana saya sudah mula memikirkan mengenainya sejak di tingkatan lima lagi. Saya berangan-angan ingin mengkaji bab mahzuf di dalam kalam. Tetapi bila membaca dalamnya dan detailnya kitab di sini, barulah saya sedar ilmu terlalu cetek. Alangkah indahnya impian, tetapi demi mencapainya, perlu kepada langkah yang lebih panjang.

Tuhan. Di depanku ada laut, yang tak pernah surut. Sungguh, di depanku ada laut. Dan aku menghadapnya.

No comments: