Wednesday, April 14, 2010

Catatan Hujung Kembara 15 | Kalau Kita Merasainya

Semalam sungguh letih letai, saya berdoa agar tidak pengsan ketika berdiri di dalam bas. Tidak pernah saya pulang jam hampir sepuluh malam dengan bas sesesak itu. Jalan banjir manusia. Saya rasa lima ribu manusia lebih di sepanjang jalan Darrasah-Husain. Itu belum lagi yang sedang berzikir, mahupun bermadih atau berkhutbah di dalam khemah atau di masjid. Baik yang hadir ke Kaherah dengan menyambut ulangtahun maulid Saidina Husain r.a., mahupun orang awam yang bersuka ria memenuhkan jalan, bersiar-siar.

Cuma sedih sebab saya perlu pulang awal sebelum majlis di Mudhoiyafah tamat. Saya sudah tertidur-terjaga hampir 10 kali. Dari Asar saya berada hingga ke jam 9 lebih. Selisih ketika pulang dengan al-'Allamah al-Muhaddits Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kittaniy dipimpin oleh Fadhilatu s-Syeikh Jamal Farouk. Tapi saya terpaksa pulang, meninggalkan majlis yang diserikan dengan beberapa syeikh juga merupakan ahli bait Rasulullah s.a.w., termasuk Syeikh Yusri Jabr dan Syeikh Toha Hibisyi.

Saya teringat kalam seorang kawan yang juga merupakan seorang yang saya anggap guru, yang menceritakan kepada saya dan saya mendengarnya, ketika beliau berkelana ke Tanta berguru beberapa hari, tetapi tidak boleh berlama-lama kerana rindu pada Saidina Husain r.a. langsung berasa ditarik-tarik untuk pulang ke Kaherah. Setiap kali beliau ke Darrasah, beliau akan ke Masjid Husain melahirkan kerinduan kemudian menyatakan dan saya mendengarnya, keinginannya untuk menemui Rasulullah s.a.w., dan semoga jerih perih beliau belajar hadis akan dikurniahkan cinta pada Baginda s.a.w.

Sungguh, betapa saya masih terlalu jauh dari murni dan cahaya. Teringat hadis yang dikisahkan oleh Syeikh Toha malam semalam, mengenai Saidina Husain mengemukakan kepada Ummi Salamah Ummul Mukminiin yang bermaksud - apakah yang melarang aku menemui datukku (Rasulullah) - kerana Ummul Mukminin sudah dilarang oleh Rasulullah dari membenarkan sesiapa saja masuk berjumpa Baginda malam itu. Lalu, dengan ijtihadnya, beliau membenarkan Saidina Husain masuk, lalu Saidina Husain naik ke pangkuan Baginda sedang Jibril dan seorang malaikat lain bersamanya ada di situ. Kegembiraan Nabi s.a.w. menemui salah seorang Raihanatain Baginda s.a.w. Saidina Husain, tiba-tiba perasaan itu bercampur dengan kedukaan apabila Baginda disingkapkan khabar ghaib mengenai pembunuhan cucu Baginda s.a.w.

Oh, apakah rasa seperti itu boleh diungkapkan oleh kita kalau kita merasainya?

Saya terlupa untuk menulis entri khas untuk ar-Rahiil, al-'Aarif Billah, Saiyidi al-Habiib, Allaamah Abdu l-Qaadir as-Saqqaaf r.a. Nanti saya cuba masukkan dalam entri akan datang, semoga diperkenankan.

No comments: