Thursday, July 15, 2010

Catatan Hujung Kembara 31 | Fa -s-alu Ahla z-Zikri, Ta'-lamuu

Banyak pengalaman menarik yang pernah dilalui, namun tak semuanya mampu dikisahkan. Sesetengahnya tidak membanggakan pun. Sesetengahnya membanggakan, tetapi pada orang lain, ia adalah perkara biasa. Atau sebahagiannya membanggakan pada kita, tetapi merupakan aib pada orang lain. Itu belum ambil kira kebarangkalian kita sendiri terlupakan pengalaman tersebut, sehingga apabila diingatkan pun kita masih tidak boleh mengingatinya.

Saya masih ingat ketika saya bertanya dalam satu kelas kepada Syeikh Saiyid yang membacakan Murghni l-Muhtaaj - walaupun saya kerap ponteng, terutamanya hari Khamis - tentang satu soalan yang saya dahulukan dengan sebuah fakta. Saya katakan; waktu solat contohnya Maghrib akan tamat apabila masuk waktu Isyak. Pantas Syeikh membidas dan membetulkan, sampai mengajarkan; adakah fakta itu berdasarkan bahawa waktu Maghrib berkekalan hingga masuk waktu Isyak, atau berdasarkan bahawa waktu Maghrib hanya sehingga kadar sekitar 30 minit dari mula waktu Maghrib mengikut khilaf mazhab berkenaan akhir waktu Maghrib, berdasarkan mazhab qadim dan jadid?

Kemudian Syeikh bersyarah panjang menerangkan maksud sebelum membenarkan saya menyatakan soalan. Saya membetulkan fakta sebelum mula bertanya. Saya tanyakan; waktu solat pertama akan tamat dengan masuknya waktu solat kedua. Pantas Syeikh membetulkan sampai mengajarkan, bahawa fakta itu tidak betul kerana Subuh tamat bukan kerana masuknya waktu Zuhur, tetapi kerana terbitnya matahari. Dua kali kena pancung, dan saya masih belum dapat bertanya soalan. Syeikh kemudian menerangkan maksudnya lagi. Kemudian kerana ingin supaya saya tidak segan barangkali, maka Syeikh membiarkan fakta itu supaya dapat mendengar soalan saya.

Pengalaman bertanya ada banyak. Tetapi soalan yang baik bukanlah dengan maksud untuk menunjukkan diri pandai, atau mahu mendebati guru. Memadai dengan beradab bertanya, membentangkan fakta yang berlegar, dengan suara bukan menentang tetapi mahukan penjelasan, walaupun fakta itu menentang penjelasan guru, tetapi dengan nada bahawa yang bertanya mahukan penjelasan, bukan mahu menunjuk kelebihan. Kalau mahu menunjuk kelebihan, carilah tiang dan bukalah pengajian.

Pernah sekali di dalam kuliah saya bertanya tiga soalan yang sebenarnya merupakan soalan gabungan menjadi satu. Doktor menerangkan tetapi kerana saya kurang pendengaran, saya tidak dapat mendengar dan bila ditanya, adakah kamu faham, lalu saya angguk kerana tidak mahu ia diulang semula dan sekali lagi tidak mendengarnya. Tamat kelas, seorang Arab datang kepada saya bertanya adakah doktor memberikan apa-apa muqarrar atau soalan ramalan, saya dengan yakin menjawab, tentu tidak! Adakah dia ingat saya murid emas?


Tetapi dari soalan, kita dapat mempelajari banyak perkara. Memahami diri, memahami yang ditanyakan kepadanya, menyusun fakta mana yang perlu dinyatakan dahulu, mana dikemudiankan, dan menyedari betapa jahilnya diri tetapi walaupun malu tetapi biarlah, asalkan dapat membuatkan diri kita berasa jahil lalu dapat bertanya. Cuma yang saya jadi serba salah bertanya, kalau-kalau dibidas dengan kata-kata; ini sudah diterangkan kali dulu. Apasal kamu tidak datang?

No comments: