Wednesday, October 20, 2010

Catatan Hujung Kembara 53 | Hatta Akuuna Ahabba Ilaihi Min Waalidihi Wa Waladihi Wa n-Naasi Ajma-'iin

Perasaan sayang itu sebetulnya aneh. Ia mengikat kuat hati manusia. Manusia sanggup berkorban dari sekecil-kecil harta, kepada sebesar-besar nyawa kerana sayang. Sanggup berusaha menepis secara serangan buruk, dan kalau perlukan kepada perisai, tubuh itu akan sanggup jadi gantian.

Kerana itu, insan yang paling terutama untuk kita sayang adalah Junjungan kita s.a.w. Supaya, hati kita kuat terikat padanya. Supaya kita tidak berasa sayangkan duit semata-mata untuk menziarahinya. Supaya, kita akan bersungguh-sungguh menepis serangan dan kejahilan orang yang ditujukan kepadanya. Kerana kita adalah perisainya, gantinya, tebusannya.

Supaya kita faham, bahawa kalau ada yang perlu kita pertahankan, baginda adalah yang pertama, bukan sebarang tokoh lain. Semoga Allah menyerapkan rasa sayang yang tertinggi ini, kerana seseorang itu tidak sempurna imannya, sehinggalah baginda merupakan orang yang paling dia sayangi, lebih dari ibu bapanya, daripada anak-anaknya, dan manusia seluruhnya.

1 comment:

hairi said...

assalamualaikum.

saya setuju dengan saudara, perasaan sayang itu betul-betul aneh.bak kata seorang penulis blog yang kebetulan saya baru singgah tadi, katanya cinta itu bisa buat kita jadi gila. memang ada benarnya kan? saya lewat di http://mutiarabernilai2.blogspot.com/2011/04/majnun-itu-gila.html

dan saya masih mencuba untuk mendapat cinnta segila itu.