Wednesday, November 03, 2004

Bas Yang Mana Satu?

Saya ke safarah ( Kedutaan ) Malaysia hari ini. Menaiki bas 959 hendak ke simpang luar sabie', berhampiran dengan masjid nuri dan kuliah banat, rupanya bas berkenaan membelok kanan sebaik sahaja tiba di simpang abbas akkad .Firasat saya bas ini akan membelok menuju ke hadiqah dauli. Tetapi sekali lagi sangkaan saya meleset. Bas itu tidak membelok ke hadiqah sebaliknya meneruskan perjalanan ke abbas. (Moral : Ringankan mulut kalau tidak mahu sesat jalan). Saya bertanya Arab hala tuju bas itu. Bas itu akhirnya sampai di simpang syubrawi. Senang hati. Gerak hati saya bas itu akan terus ke simpang luar sabie' berhampiran masjid nuri dan kuliah banat, kawasan matlamat saya sebelum ini. Dan kawasan itu akan dijejak dalam seminit dua lagi. Malangnya sekali lagi gerak hati saya tidak bertepatan dengan apa yang berlaku. Bas itu secara tiba-tiba membalik arah meneruskan perjalanan ke sabie. Saya dengan segera turun mengelakkan tersasar lebih jauh.

Saya menanti di situ bas untuk ke safarah. Bas 359 di syubrawi itulah. 5 minit kemudian bas tersebut tiba dan saya pun naiklah.

Ketika pulang dari Safarah pula saya menanti di tempat biasa sambil memerhati bas yang lalu lalang. Saat itulah bas 600 lalu. Bas 600 itu malalui hadapan Rumah Johor selama ini, dan selama itulah saya hanya memerhati dan membiarkan bas itu lalu dan tidak diketahui arah dan hala tujunya.

Saya mendapati beberapa pengajaran daripada peristiwa ini – ada baiknya mencuba bas yang melalui hadapan kawasan rumah, mana tahu bas itu boleh dimanfaatkan (sebab bas 600 tu tambangnya cuma 75 sen, jauh lebih murah kalau dibandingkan dengan bas 359 yang mengambil tambang 2 genih. Tak masuk belanja untuk ke sabie')

Dan selepas ini bolehlah jimatkan kos ke Safarah Malaysia dengan menaiki bas itu.( itupun kalau mahu sebab bas itu tiada air cond). Tidak hanya mengharap bas 359 semata-mata untuk pulang ke rumah, kerana bas 600 itu akan terus sampai ke hadapan rumah Johor. Dari satu segi lebih baik kerana sampai terus ke rumah tanpa perlu bertukar bas. Juga saya dapat mengetahui arah perjalanan bas 959 yang selama ini pada sangkaan saya menuju terus ke sabie', padahal ia membelok ke abbas sebelum menuju ke syubrawi. Saya juga mendapati, bas 959 ini boleh dimanfaatkan bagi sesiapa yang ingin ke Rumah Perak atau Penang, dan perlu turun di Ezz Al-Arab, nama sebuah kedai kereta.

Saya juga mendapati satu tempat yang selama ini hanya didengar di perkhabaran sahaja. Pusat Bowling Kaherah. Kalau tidak salah. Itu juga didapati dalam tempoh awal perjalanan setelah bas membelok ke kiri berhampiran flight over di kuliah tibb.

salam sastera ilmu
pembaris_kecil

No comments: