Saturday, November 06, 2004

Mengapa Terlalu Ramai Pecinta?

Mengapa terlalu ramai pecinta? Sebuah catatan 6 hb nov

Bukan maksud tulisan ini untuk menafikan kepentingan suatu pihak, tetapi mempersoalkan bilangan kewujudan golongan jenis ini. Mengapa terlalu ramai pecinta? Persoalan yang bukan persoalan. (Lebih kepada mempersoal @ menafikan )

Sedar atau tidak, terlalu ramai antara kita yang menjadi pecinta, mengutamakan perasaan diri, lalu bertindak seolah-olah hanya dia sahaja yang mempunyai perasaan di dalam dunia ini. Lupakah bahawa terlalu kurang yang menjadi pemikir yang mencari jalan keluar dalam sesuatu masalah.

Kita berdepan dengan suatu yang menyakitkan hati, lalu menjadi pecinta yang menyatakan ' aku ada perasaan ' dan bertindak berdasarkan perasaan diri semata-mata. Mengapa tidak menjadi pemikir yang menyelesaikan? Mencari sebab? Akhirnya semua lari kerana 'cinta' itu dan yang tinggal ialah permasalahan yang belum dilangsaikan.

Saya pernah melalui pengalaman ini, dan ingin mengongsikan kepada semua. Sekiranya mereka menjadi pemikir, lalu katakan kepada semua yang hadir : Mengapa perkara ini berlaku? – nescaya jalan penyelesaian itu telah bermula. Tetapi apa yang kita lakukan? Komen, kritik dan taklik, semuanya menghentam ketidakpatutan sesuatu perkara, atau sekiranya lebih sopan, diam dan cakap belakang mengkritik juga. Di mana kesudahannya?

Tidak dinafikan, masalah akan timbul dan berkemungkinan akan berterusan. Malangnya orang-orang seperti kita tidak cuba memikirkan mengapa ia berlaku – sebaliknya lebih mengutamakan perasaan kita sendiri, terbawa-bawa menjadi pecinta yang romantik dengan hatinya. Hati-hati.

Mungkin benar seorang yang kita komen itu bersalah, dengan segala hujah dalil dan sebagainya, namun mengapa tidak menjadi pemikir yang menyelesaikan masalah, sebaliknya menjadi pecinta yang mengutamakan hati sendiri. "Ini tidak patut, itu tidak boleh."

Renungkan hal ini dan tanyakan pada diri, ' berapa kali aku menjadi pecinta hari ini?'

al_jantanie
pembaris_kecil

No comments: