Friday, November 12, 2004

Tarbiah Ramaadhan – Sebuah Catatan 12 Nov

Tarbiah Ramaadhan – sebuah catatan 12 nov

Sebenarnya, saya rasa sedikit sedih sepanjang bulan Ramadhan ini berlangsung. Saya teringin untuk memberi tazkirah, dan peluang itu tidak sekali pun tiba Ramadhan ini. Bukan itu sahaja, tidak disenaraikan menjadi Imam mahupun bilal walaupun sekali, sedangkan ada nama yang berulang kali menjadi imam, berulang kali menjadi bilal, dan berulang kali juga memberi tazkirah.

Bukan maksud saya dipinggirkan dengan keadaan yang semacam rupa, tetapi betapa saya teringin melatih diri dalam bidang pengucapan, dan tazkirah bagai sesuatu lapangan perdana, dan saya tidak menjamahnya. Pelik bukan, setiap kali perkara itu berlaku, dan setiap kali itu jugalah idea berkepuk-kepuk dan menanti limpah ke mikrofon. Tetapi, suara hati itu hanya mampu bertazkirah di dalam benak, dan akhirnya kian padam. Apa yang saya rasa? Rasa tak mahu berucap, dan mendiamkan diri, kalau boleh sepanjang tahun. Sebaliknya mencurahkan ke dalam penulisan yang saya sedang mahiri diri.

Mungkin juga setiap kali saya memegang mikrofon, dan setiap kali itu juga ada muka yang menjadi merah kena tegur, atau hati yang malu kena sindir, tetapi betapa saya teringin membuka pemikiran semua orang daripada asyik mengucapkan perkara yang sama di setiap kali tazkirah Ramadhan, sebaliknya mengubah persepsi mereka bahawa lapangan yang luas ini boleh dipelbagaikan aspek dan focus penyampaiannya. Dan segala perucapan dan ide itu tersekat di hati, dan turun melalui hujung jari ke papan kekunci komputer ini.

Betapa dalam keadaan yang sama, saya belajar menjadi pendengar. Tidak dapat berucap dan dilatih menjadi pendengar, mungkin itulah tarbiah Ramadhan bagi saya. Asyik bercakap tidak menjanjikan sesuatu yang baru, tetapi terpaksa berdiam barulah menjadi satu pengalaman baru dalam dunia pengucapan umum ini. Bak kata saya sebelum ini, seorang ketua haruslah belajar mendengar dan belajar mengurangkan cakap.

Saya kadang-kala takut dengan perangai saya yang semacam itu. Takut satu hari nanti saya diminta membuat pengucapan umum dan seorang lagi yang seperti saya wujud dan memendam perasaan untuk berucap di kala itu. Betapa takdir dan ketentuan Tuhan Maha Luas, terbentang antara langit dan bumi, dan juga melimpah ke segala ciptaanNya. Kita sahaja yang lupa.

Entah. Saya kurang pasti dengan apa yang saya rasa. Sedih atau bernasib baik, saya tidak pasti. Tetapi yang pastinya, saya patut bersyukur melalui tarbiah Ramadhan kali ini – Belajar Mendengar – dan saya teringin bertanya kepada anda semua : Apakah tarbiah Ramadhan kepada anda tahun ini?

al_jantanie
pembaris_kecil

Ps: Ramadhan, saya belum melayanimu dengan begitu baik tahun ini. Maaf. Semoga berjumpa lagi tahun hadapan.

No comments: