Friday, November 05, 2004

Saya Masih Mencari Puncanya

Catatan malam minggu – 4 okt

Entah mengapa saya merasa tidak berapa senang malam ini. Mengerekot ke sana dan meliut-lintuk ke sini, berguling-guling dan resah semacam. Demam? Minta dijauhkan. Badan tidak panas tidak sejuk, semua selesa. Cuma hati yang rasa itu dan ini tanpa tahu apa puncanya. Mungkin makan banyak hingga perut rasa tidak selesa. Berpeluh-peluh dan badan rasa rimas dan panas. Hendak mandi? Tidak. Cuma hati terasa bagai melonjak-lonjak dan badan tidak mampu berbuat apa-apa.

Mungkin kerana hajat hendak membaca kitab terbantut dek suasana yang membelenggu. Rasa terikat sedang langkah bebas berbuat apa sahaja. Pelik bukan? Dan saya masih tercari-cari mana punca masalahnya. Yang pasti semacam ada pertentangan dalam diri – satu melonjak-lonjak cergas dan memberontak, sedang yang satu lagi bagai lemah layu sayu dan tidak bermaya. Saya bingung, apa dia yang sebenarnya?

Garu kepala dan baring sambil bergolek-golek ke kanan kiri, bergulung-gulung dalam lihaf dan mengkurakan kepala di bawah bantal. Campak semua dan bangkit berdiri, mahu ke mana pula? Apa ini dan itu, saya masih tercari-cari. Hati sungguh rasa lain malam ini. Nafas turun naik tidak sekencang mana, Cuma terasa dalam nafas yang turun naik itu ada beban yang dibawa sama mengikut nafas yang ditarik, kemudian memberatkan nafas yang dihembus. Ah, persetankan semua dan buat tidak tahu sahaja, hati saya berbisik.
Saya masih tercari-cari puncanya.

al_jantanie
pembaris_kecil

No comments: