Thursday, November 04, 2004

Maidah Rahman

Catatan 4 Okt

Saya bersama Taufiq Sanusi sejak pagi tadi. Pergi ke Arma untuk cop pengesahan salinan sijil di Jabatan Penuntut, terus ke kuliah Lughah membeli beberapa kitab kuliah sebelum ke Masjid Hussin. Empat buah semuanya. Dua kitab maajim, satu kitab adab, dan satu kitab Saraf. Dengan itu, selesailah semua kitab bagi fasa awal telah selamat keluar dan telah dapat saya beli.
Saya mengesahkan salinan sijil bagi urusan permohonan zakat. Nampaknya, segala urusan telah hampir selesai, hanya menanti untuk menyerahkannya kepada mas'ul untuk tindakan selanjutnya. (Dapat atau tidak – doa sahaja pada Tuhan).

Sedikit kepenatan apabila pulang daripada kuliah.( Saya menggunakan perkataan kuliah bukan muhadarah kerana saya tidak masuk muhadarah hari ini @ lughah cuti hari khamis) Ada pemurah yang tabarruq hari ini. Arab dan sekeluarga. Sebungkus makanan setiap seorang. Rubu' Firah , dua keping eiysh, nasi mashwi dan lain-lain lagi yang saya tak berapa pasti namanya. Apapun, saya telah berpakat dengan Taufiq Sanusi hendak berbuka di maidah rahman.

Menjejak ke jam 4, Ustaz Ismail Mustari, lepasan Al-Azhar dengan kepujian dalam Kuliah Dakwah tahun 1993 datang hendak bergambar dengan kami. Katanya hendak dimuatkan dalam Warta Johor. Ramai-ramai turun dan beratur di hadapan dinding pagar Rumah Johor – merakam kewujudan mahasiswa Johor di sini. Giliran ikhwah telah selesai. Sementara menanti akhawat turun untuk bergambar pula, saya telah memulakan langkah bersama Taufiq menuju ke Majid Bulat (Kami menggelarnya masjid bulat kerana bentuknya bulat). Malangnya di situ tiada kain rentang menyatakan adanya maidah rahman disediakan.

Kami menuju ke Masjid Apollo berhampiran Baby ( Orang Arab memanggilnya dengan bacaan 'Babai' ) Saya dan Taufiq solat Tahiyyatul Masjid dan mencari di mana maidah rahman di agih-agihan. Segera ke tempat ambil wuduk mengambil bungkusan Kusyairi dan sebiji limau Abu Surrah. Kami duduk di bahagian belakang menanti Maghrib tiba. Beberapa minit sebelum azan, air susu dan kurma di agih-agihkan pula. Kami beratur mengambil bahagian masing-masing.

Maghrib pun tiba. Selesai buka dan solat Maghrib beserta Awwabinnya, kami mengatur langkah pulang. Tiba di syaqqah, saya membuka bungkusan tabarruq yang dihadiahkan oleh sekeluarga arab petang tadi. Makan hingga kenyang, akhirnya mengantuk ketika sesi tazkirah diadakan. (sesi tazkirah berlangsung selepas salam kedua, sebelum masuk solat tarawih yang seterusnya – sebenarnya bukan mengantuk tetapi tidur lena)

Apapun saya sangat gembira kerana telah berbuka di maidah rahman kali pertama untuk tahun ini. Tahun lepas setakat berbuka di Jamie Azhar . Bukan saya tidak mahu berbuka di Maidah Rahman sebelum ini, tetapi saya terbayang Arab yang berebut-rebut, semuanya faqir dan miskin, sedangkan saya mampu makan di rumah (Tidak elok berebut hak orang yang miskin) Saya membatalkan niat maka di situ sejak dulu, tetapi mengenangkan keinginan mendapat pengalaman berbuka maidah rahman, saya ajak Taufiq, dan segalanya tidak seperti yang saya bayangkan; masing-masing dapat makanan dan berbuka dengan rezeki yang telah Allah tetapkan. Yang pasti, saya sangat kenyang dan mata berasa sangat mengantuk!

al_jantanie
pembaris_kecil

No comments: