Wednesday, September 27, 2006

Bolehkah Dikira Sedihnya?

Seorang kawan dipukau. Kerja arab. Duitnya hilang. Ramadan inilah. Dan rasa tidak bermaya menyelusup ke seluruh tubuhnya, menjalar dari badan hingga ke kaki, hingga dia tidak percaya, tenaganya rasa hilang tiba-tiba.

Dengan saki baki kekuatan yang tinggal, dia berjaya balik, tetapi membawa juga rasa tidak percaya bercampur sedih. Bukan sikit. Banyak. Hilang belanja kadar sebulan belanja. Dia termanggu. Nasib baik berjaya pulang.

Menyatakan semua orang Arab itu baik itu tidak mungkin, kerana berapa ramai orang-orang Malaysia di tanah air yang sama juga belangnya. Bunuh. Rompak. Rogol. Maka, tidak mustahil juga di sini berlaku perkara yang sepertinya berlaku. Kecurian. Dicuri. Dipukau. Bagaimana rasanya? Bolehkah dikira sedihnya?

Dia membuka cerita dan mengisahkan. Ramadan-ramadan pun ada juga yang menjadi setan. Syaitan kena tangkap, tapi pemukau aka penyamun atau kootiu t-toriik alias pencuri ini masih lepas. Entah apa penjahat itu guna, tapi bila sedar-sedar saja beratus-ratus wang sudah hilang.

Betul. Orang lelaki memang susah nak menangis. Tapi sedih tetap ada. Entahlah. Sedih sudah sebati bingung dan akhirnya membuahkan hampa.

No comments: