Tuesday, December 18, 2007

Mencari Angin Yang Tak Berderu, Tenang Air Yang Tak Berkocak

Hati kita berpenyakit. Barangkali berasa gelisah lalu menafsirkan diri banyak salah dan dosa. Atau berasa sesak dan sempit lalu terfikir betapa kita jauhnya dari Tuhan. Atau berasa lemah dan tak berdaya lalu merasakan kita kurang amal dan lemah pergantungan pada Tuhan. Atau berasa susah dan asyik bermasalah lalu menafsirkan diri kurang taubat.

Dalam apa hal dan keadaan pun, keadaan seperti ini adalah tidak menyenangkan. Akal dan fikiran banyak terganggu, hati dan perasaan menjadi gusar. Jiwa dan tumpuan menjadi air di tepi pantai, tidak pernah berhenti geloranya dilanda ombak. Diri dan rasa selalu berharap menjadi air di dalam kolam, tenang tak berkocak, reda tak bergelombang.

Tetapi rasa gelisah, rasa sempit dan sesak, rasa lemah dan tak berdaya, rasa susah dan bermasalah, adalah gelora-gelora yang melanda pantai hati. Entah apa sebab sebenar, ia tetap adalah penyakit. Lalu dalam kerunsingan, kita teringat firman Tuhan, ibarat pengembara yang terdengarkan azan ((Ketahuilah, bahawa dengan mengingati/menzikiri Allah akan tenanglah hati))

Ketenangan yang diimpi ibarat hujan di musim kemarau, menjadi hujan di musim tengkujuh, andai kita faham erti ayat ini. Dengan pengertian yang dalam, dan dalam erti yang benar. Taubat dan istighfar, memperbanyak amalan kebajikan, fardu dan mandubah, berzikir dan melazimi kalamullah, berjalan dan berlari kepada Allah. Kerana ketenangan adalah bersama mengingati Allah.

Lalu dengan apa lagi kita merasa gelisah?

No comments: