Tuesday, August 05, 2008

Kelap, Suatu Amanat

Akhirnya saya berjaya mengumpul keberanian mempamerkan tulisan. Rasa sudah sepuluh atau lebih entri saya taip dan kekal menjadi draft.

Saya bangga dapat berkenalan dengan beberapa pelapis generasi penulisan Mesir yang baru. Saya percaya mereka boleh membawa angin baru, menukar biah kepada suasana yang lebih segar. Nama-nama seperti Ishaq Hanis, Lailati, Mior Hanri, Zuhaida, Azlina, Dhia', Fadhilah, Asri, Hanif, dan banyak lagi yang saya tak sebutkan. Walaupun saya percaya, jalan masih lagi jauh dan panjang.

Untuk penulis-penulis Mesir, dan calon-calon penulis.

Kepada yang baru hendak mengenali penulisan.

Kalau anda bersungguh-sungguh, atau berasa berminat mahu menulis, ada baiknya anda mengetahui level-level yang akan anda temui satu masa nanti. Level paling mula adalah dunia Suara Kampus, buletin, dan yang seumpamanya. Peringkat ini adalah kepersatuan. Kepersatuan bererti, majalah dan buku yang anda hasilkan adalah idea persatuan yang mencadangkan. Anda boleh menemui pelbagai pengalaman berharga di dalamnya. Tetapi, jangan pupuskan niat untuk mencabar ke peringkat seterusnya.

Level berikutnya, adalah lebih kecil, iaitu peringkat antologi dan buku. Peringkat ini adalah keperibadian. Keperibadian bererti, majalah, antologi, buku yang anda ingin hasilkan, adalah idea anda sendiri, atau idea anda dan beberapa orang kawan. Saya memisahkan dua level ini kerana tahap kesusahannya, bahkan pengisiannya. Yang mencadangkan isinya adalah anda sendiri.

Level ketiga, adalah media perdana di Malaysia, dan dunia penerbitannya. Peringkat ini adalah ketanahairan. Ketanahairan bererti, karya, tulisan yang anda ingin hasilkan, perlu disesuaikan dengan standard Malaysia.Tulisan-tulisan, karya-karya yang dihantar ke tanah air, ke surat khabar-surat khabar, majalah-majalah, adalah selaras dengan standard perdana. Kerana itu ia dinamakan arus perdana. Menembusi media perdana bererti karya anda mencapai standard selayaknya, juga bererti mencipta nama.

Level keempat, adalah peringkat sayembara dan pertandingan. Peringkat ini adalah peringkat kekualitian. Kekualitian bererti, karya dan tulisan anda akan dipertandingkan bersama-sama dengan penulis-penulis yang hebat-hebat dan mapan, demi menentukan status kualiti karya tersebut. Apabila anda cuba-cuba untuk masuk ke peringkat ini, pasti anda akan banyak memikirkan kualiti karya anda.

Level kelima, akan anda ketahui sendiri satu hari nanti. Ini adalah amanat pertama. Level dan peringkat.

Amanah kedua saya, jangan abaikan pelajaran anda. Kerana mengabaikan pelajaran, akan menimbulkan fitnah kepada dunia penulisan itu sendiri. Mereka akan salah faham bahawa, penulisan telah melalaikan anda dari pelajaran anda, padahal tidak. Amanah ketiga, setiap level dan peringkat yang saya beritahu mempunyai keistimewaan tersendiri. Terutama level pertama. Kalau suara kampus atau buletin persatuan anda hidup, bernyawa dan bernafas, cubalah ikut serta, walaupun untuk tempoh setahun. Dapatkan sebanyak-banyak pengalaman daripadanya, sebelum mencuba level-level yang lain.

Kepada yang telah berada dalam dunia penulisan

Maksud saya, mereka yang masih tidak melepaskan azam penulisan. Ada baiknya anda mendengar beberapa taujihat. Pertama, jangan menunggu dilantik menjadi moderator baru anda mahu bergerak dalam dunia penulisan. Hasilkan karya. Mari langkah ke level-level yang saya khabarkan. Kalau anda dipanggil jadi moderator, maka itu panggilan anda. Kedua, cuba bergerak dalam kumpulan, kalau mampu. Pakat-pakatlah dengan rakan-rakan penulis untuk menghasilkan antologi dan buku, atau menganjurkan aktiviti penulisan. Anggaplah projek-projek ini sebagai sumbangan anda kepada generasi akan datang.

Ketiga, kalau anda menemui masyaqqah dan kesukaran di tengah jalan, buat sementara waktu, bergeraklah secara peribadi, dan cuba level-level yang lain. Kalau ditakdirkan dunia penulisan ini roboh sekalipun kerana siswa siswinya sudah tidak mahu menulis, ia bukan salah anda. Jangan membuang masa dan menambah kerisauan hati, sebaliknya tingkatkan hasil karya anda sendiri. Lupakan orang-orang yang tidak mahu kepada penulisan ini. Keempat, anda adalah generasi pelapis yang saya banggakan.

Kelima, selama bertahun-tahun, saya melalui pelbagai persepsi yang negatif kepada pelbagai persatuan dan orang perseorangan. Ia adalah pengalaman yang memenatkan. Saya berharap mereka yang membaca amanat ini akan dapat terelak dari persepsi ini, bahkan dengan jiwa yang segar dan pandangan yang bercahaya mencabar dunia penulisan yang masih jauh perjalanannya. Jangan harapkan orang untuk memberi semangat kepada anda. Anda patut bermula dengan menanam niat dalam diri sendiri - untuk menulis dengan lebih bersungguh-sungguh.

No comments: