Friday, August 22, 2008

Aku Yang Belum Berjiwa Pejuang

Sajak ini adalah antara sajak yang saya paling terkesan ketika menulisnya. Demi memperingat jasa kawan yang membantu, saya ucapkan terima kasih.

Aku Yang Belum Berjiwa Pejuang
Oleh : Mohd Zaki M Noor

Aku yang belum berjiwa pejuang
bila diuji susah lantas lemah.

Aku yang belum berjiwa pejuang
bila di persimpangan jalan lantas bingung.

Aku yang belum berjiwa pejuang
bila ditimpa bencana lantas sedih.

Aku yang belum berjiwa pejuang
bila dicabar sesuatu lantas ragu.

Aku yang belum berjiwa pejuang
bila diberi nikmat lantas lupa.

Aku yang belum berjiwa pejuang
bila digoda kesenangan lantas hanyut.

Aku yang belum berjiwa pejuang
bila diherdik cerca lantas pilu.

Aku yang belum berjiwa pejuang
bilakah mahu menafikan semua itu?

No comments: