Wednesday, August 20, 2008

Ana Rajulun Jauwaab, Jauwaal

Berpindah rumah bagi saya bererti; berpindah dengan kitab dan pakaian, serta menjadikan tempat itu sebagai penginapan tidur dan makan. Tiga ciri ini, adalah asas takrifan saya dalam erti kata berpindah. Dengan tiga asas ini, saya kira sudah dikira tujuh kali pindah, dan barangkali sekejap lagi masuk kali yang kelapan.

Dengan pengalaman sebanyak ini dalam tempoh lima tahun berada di Mesir, saya memahami beberapa hakikat. Pertama; beban mengangkat barang terutamanya kitab yang beratus kilo jumlahnya, adalah sebab pertama mengapa orang enggan berpindah. Kedua, berpindah bererti menukar cara hidup, kebiasaan hidup, dan semua penyesuaian perlu dilakukan semula. Ketiga, rantai, pengongkong, pembatas seorang pengembara adalah perkahwinan, dan juga barang-barang berharga yang tidak mampu dibawa setiap masa ke mana-mana; dan dalam konteks saya, kitab-kitab saya.

Tiga hakikat ini adalah hasil pemerhatian saya. Tiga hakikat ini seterusnya memberi tiga hakikat tambahan. Pertama; langkah pengembara ilmu yang luas akan terbatas, sebaik saja dia berkahwin. Ia ada orang yang harus dijaga, dinafkahkah, dan tidak harus ditinggal lama atau diabaikan. Kedua; walaupun ia belum berkahwin, langkahnya akan terbatas kerana 'barang berharga yang tidak mampu dibawa setiap masa dan ke mana-mana saja' akan berhajat kepada satu tempat dan dijaga, dipelihara dari kecurian dan kehilangan. (Sindir: itulah siapa suruh tak hafal semua kita itu.) Ketiga; keperluan tempat seperti rehat, makan, tidur, adalah di kedudukan sampingan (walaupun masih penting) dan boleh dipinda dari masa ke semasa, tanpa perlu berpindah randah.

Semua hakikat ini selalu mengingatkan saya kepada pengembaraan Imam Syafi-'ii dalam menuntut ilmu. Pergantungan kepada keluarga sudah putus sejak awal, berbeza dengan kita yang masih bergantung, bahkan masih diharap pulang ke tanah air setelah tamat belajar. Lewat balik setahun dua sudah dikecohkan. Bahkan, keberadaannya yang sudah menyimpan ilmu ke dalam hati memberikan langkah yang lebih luas, sedang kita disekat keperluan menjaga harta dan berhajat kepada tempat simpan kitab yang selamat. Juga, memetik kalam sahabat saya Faiz; kalau tawakkal kita cukup dan tinggi, kita tak perlu merisaukan rezeki makan minum; kita akan masih dapat makan minum, sedikit atau banyak, sesuai dengan qadar yang Tuhan telah tulis.

Dengan tiga asas yang mentakrifkan, saya fikir saya mahu mencuba sesuatu yang baru, mengerat yang tiga kepada dua.

No comments: