Saturday, August 16, 2008

Berfikiran Besar

Saya memiliki cita-cita yang besar, tetapi selalu berasa susah dengan orang yang berpemikiran kecil, sempit dan terkurung ini. Berjumpa dengan orang seperti ini selalu membuatkan saya berasa enggan berurusan lagi, atau memanjangkan kalam bicara bincang dan sebagainya. Saya kerap merasa benci dan meluat, dan apakah yang lebih malang lagi kalau ia cuma boleh tersimpan di dalam hati.

Menang debat pun tidak bererti banyak, kalau menang pun. Ia ibarat terima telinga kanan, angguk dan idea itu gugur semula ke bumi. Apatah lagi kalau tak menang debat, ia memang kerja sia-sia. Itu kerana orang yang berpemikiran kecil dan sempit ini memang susah mahu dilentur, atau sekurang-kurangnya membukakan fikiran untuk mencuba dulu, lihat hasil kemudian.

Apa yang lebih menyedihkan lagi, mereka bukan saja berfikiran kecil untuk diri, tetapi memaksakan pemikiran kecil untuk orang lain. Ini paling saya benci. Sama juga seperti perangai orang yang tidak membuat kerja diri, tetapi menghalang orang lain membuat kerjanya. Sikap dan pemikiran begini memang saya tentang, dan kalau tentangan itu disia-siakan, saya akan membuat dengan cara saya sendiri.

Memilih untuk berfikiran besar selalu akan membiarkan anda bersendirian barangkali, tetapi ia memberikan pilihan yang besar. Terpulang untuk anda bersungguh melaluinya, atau kembali dan cabut lari.

1 comment:

khairaummah said...

small minds-talk bout people.
moderate ones-talk bout events
big minds-discussing ideas.

so we discuss ideas a lot more than others who loved to talk more bout people/events.
keep up thinking bigger than others, cuz thats what makes us different.

teruskan betinta!