Tuesday, June 07, 2005

Catatan Sepanjang Peperiksaan

2 April
Terpaksa buka kembali. Wayar computer disambung terus ke soketnya.“Demi sertai antologi kali ke dua. Dan untuk sedia alat ‘Medan Pena’”

4 April
Si pemalas itu ke kuliah juga buat kali pertama.

5 April Mengkagumkan juga, Ana pergi lagi kali kedua hari ini. 2 kitab baru dibeli. “ Enta jadi bahagian pengumpulan data untuk zikra kita. Tarikh akhir kumpul bahan akhir April, 30.

6 April
Demi cinta, akan kujejak juga walau cuma tulisannya. Tuhan, begitukah? Najib Kilani.

9 – 13 April
Hamba turun ke 3 muhafazah. Damanhur, Mansurah dan Dumyat. Cuma melalui Tanta tika berpusing ke Mansurah. Izinkan patik mengiranya sebagai empat.Kenapa?Maafkan hamba. Hamba pergi mengutip data ZIKRA 2; nama gerangan, tarikh diwulidkan, tempat menghuni ( Tanah Melayu), muhafazah di sini, makam pengajian, nombor alat perhubungan jenis gelombang, nama kantong elektronik, dan wajah yang dipateri ke saiz paspot.

17 April
Kali ketiga buka komputer setelah dibungkus semula. Ini bukan masalah gila mengarang atau gian menulis, tetapi rasa tak senang kalau antologi ini saya tidak sertai.Antologi?Ya, antologi kali kedua – di bawah projek PMRAM.

19 April.
Beta siapkan satu cerpen untuk antologi. Nanti bila sudah terbit, beta mahu semua baca. Siapa enggan, beta sula. Faham?

27 April.
Demi namaMu, Tuhan. Betapa aku asyik menunaikan permintaan orang. Mengapa abaikan diri sendiri?

29 April
Belum ada berita jadual tahalluf atau jadual imtihan mahupun syafawi. Usuluddin mendahului Syariah dalam pengumuman jadual; masih tetap sama; mereka berdua tetap mendahului Lughah dalam penyataan jadual peperiksaan. Ikut kalkulator saya, peperiksaan itu (lebih-lebih lagi peperiksaan tahalluf) akan berlangsung bila-bila masa.

Alamak, kena pergi pasar cari ikan dan sayur. Walaupun malam ini ada kenduri di Zahra’.

7 Mei
Imtihan Tahalluf ditangguhkan. Entah lebih syukur atau sedih; syukur sebab masih ada masa untuk lunasi kitab; sedih sebab tangguh bererti peperiksaan masih lama lagi!

8 Mei
Dari +20103972141 untuk sesiapa sahaja: Dalam bosan walau salah demi kebaikan disampaikan juga. Pesanan untuk orang terasa lebih berkesan pada diri – Tolong, jangan putus asa. Usaha. Masih lagi ada masa. Sungguh-sungguh, demi Tuhan.

15 Mei
Jadual imtihan dicatatkan bermula dari 21 Mei hingga 25 Jun 2005, dengan syafawi pada 17 mei hadapan. Lagi dua hari, atau kurang daripada itu.

17 Mei
Engkau mampu menasihati orang, kenapa tidak menasihati diri? + Sabarlah. Belajar terima keadaan dengan hati yang lapang. Engkau sudah bersungguh.

21 Mei
Sabar.Waktu imtihan sebeginilah baru menguji – Sejauh mana tawakkal Engkau pada Tuhan. Sejauh mana keikhlasan Engkau belajar kerana Allah.Engkau kemudian disapa orang. Kenapa ni?

(Penggunaan lafaz ‘Tuhan’ dan ‘Allah’ masih menunjukkan zat yang satu. Sepertimana lafaz Rabb, Malik, Ilah dalam surah Al-Nas tetap merujuk zat yang Esa.

24 Mei
Sakit pening mencucuk kanan kepala. Angin kemudian keluar bergilir-gilir; sekejap dari mulut (sendawa), sekali dari punggung (kentut). Alahai, makan cukup, tidur cukup. Apa yang kurang? Baca kot!

25 Mei
Dapat maklumat gembira. Tentunya mengenai “ Air Mata Tumpah Lagi”

28 Mei
Mengapa apabila ia datang dan Engkau yang sedang terpinga-pinga terus terngaga, tercengang? Angkat kepala dan menghimpun nafas. Lepaskan perlahan-lahan dan sedutlah kebesaran Tuhan terus ke dalam dadamu, moga nyawa yang disambung dari molekul oksigen memaku keagunganNya ke dalam hatimu.

7 Jun
Peperiksaan Fasa Thani untuk tahun dua telah habis. Separuh merdeka. Saya masih ada dua madah tahalluf pada 21 dan 25 Jun ini untuk tahun satu.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: