Friday, June 10, 2005

Itu Anta Dan Bukan Saya

Itu anta dan bukan saya.

Anta bilang mahu lulus dalam peperiksaan. Sambil memandang muka saya anta kata; selama ini aku lulus, tidak pernah aku gagal. Dan aku tidak mahu menanggung rasa malu kegagalan.

Itu kata anta dan saya hanya memandang anta rata. Anta tambah lagi; kalau anta gagal jatuhlah imej anta sebagai orang yang hebat dan sohor. Anta rasa; tanpa perlu memikir dua kali, kerana itu anta perlu berjaya dan berjaya.

Anta tahu? Saya masih memandang anta tanpa kelip. Saya tidak salahkan anta. Anta ada nama, dan anta ada maruah. Kerana semua orang kenal anta hebat, anta tidak mungkin dapat menerima kegagalan. Anta mahukan kejayaan; dan anta bilang berulang-ulang kali dalam doa; Ya Tuhan, berilah aku kejayaan. Di dunia dan di akhirat.

Saya barangkali tidak setuju dengan cara sebegitu rupa.

Anta mahukan yang baik, tetapi kenapa hanya ketika peperiksaan berlangsung barulah anta dengan tangan berdepa luas memohon sepenuh hati, mohon kerana waktu ini waktu imtihan? Anta kata imtihan itu medan perjuangan. Perlu menang. Demi agama Islam? Kejayaan anta dalam imtihan adalah kejayaan Islam tetapi bila ia tamat, anta hanyut lagi dibawa siapa pula?

Lagi-lagi anta ulang; aku ada nama, dan aku perlu lulus kerananya.

Saya tanpa getar masih bersuara datar. Anta mahu berjaya dengan niat yang sebegini rupa. Anta tidak rasa salah ke? Anta rasa kalau nama anta dan segala kebanggan anta berkumpul sama, kemudian anta ditimbang di neraca keikhlasan, jihat mana mizan itu akan memberat?

Anta marah. Anta jeling saya setajam pedang. Saya tidak lawan. Biar ketajaman mata anta membedah dada saya, menyelongkar hati saya, kemudian anta akan sedar seikhlas mana kata-kata saya. Cara anta salah. Anta perlu berjaya dalam peperiksaan kerana sesuatu yang lebih penting sesudah peperiksaan. Sesudah peperiksaan itulah medan. Lapangan. Dan pertempuran.

Anta berpaling membelakang. Entah. Saya patut menyeru anda atau tidak?

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: