Sunday, April 16, 2006

Sajak Pendek Untuk Burung-Burung Hijrah.

Sajak pendek untuk burung-burung hijrah.
Oleh Mohd Zaki M.Noor

Bukanku tak beri kalian datang
kerana aku kan di taman terlarang?

Pencerobohan kalian diperhatikan,
menjadikanku mangsa keadaan.

Fahamkan?

8 comments:

ibnu noor al-haj said...

yela zaki, saya tak kan pergi ke taman larangan tu lagi... maaf banyak2 kiranya menyusahkan zaki... saya berjanji

IbnuAli said...

Biarlah burung-burung itu datang..
Walaupun di taman terlarang,

Mungkin berak di taman lebih best..
Siapa tuan taman tersebut?

Hahaha, kasihan burung-burung yang tinggal kat taman terlarang....

IbnuAli said...

Hmm, masakan burung tahu ia tempat terlarang..
Hanya bersinggah sana kerana letih berhijrah..

Mungkin senapang patah bakal menyambut burung-burung hijrah?

Moga aku tak jadi burung-burung malang....

anas said...

tak faham...
tapi sangkaan....
bukanku tak beri kalian datang..
kerana aku kan di taman terlarang..
pencerobohan kalian diperhatikan...

penulis memaksudkan bahawa beliau tidak menghalang makhluk yang seperti burung-burung hijrah untuk mendekati dirinya.

walaupun beliau sedang berada dalam keadaan yang dirasakan menghalang dirinya untuk menerima seseorang itu.

dalam pada itu juga, orang di sekelilingnya sedang memerhatikan penulis akan ketibaan manusia seperti burung itu. lantaran, kejadian itu menjadikan penulis sebagai mangsa kepada keadaan yang berlaku jika sekiranya perkara yang tidak baik berlaku.

ahh.. taktau ah... respon jek. tak paham pon

Anonymous said...

alaa, sape sruh duk kat taman terlarang? lagipun nak tumpang berak ajer kot hehe aku tak mau jadi burung malang zaki... hehe

mohd zaki said...

em...klu komen ini muncul maknanya skrg sudah boleh komen...saya sudah betulkan settingnya...maaf ya

A. Ubaidillah Alias said...

Aku juga burung dagang,
Tak tahu arah...tak jelas tujuan...
Ada hasrat nak singgah menumpang...
Bolehkan?

Atau tuan kamu akan menahan?
Hingga aku terpaksa terbang...
Jadi burung dagang.

Hi! hi! hi!

mohd zaki said...

wah! Ubaidillah sudah dtang. Ahlan. Ni yang segan ni.

Burung-burung hijrah sila ikut prosedur. Jalani pemeriksaan air kencing dan najis demi memastikan anda bebas flu. Kami tidak teragak-agak mengancam anda dengan tembakan sekiranya anda mencerobohi ruang udara kami tanpa izin.

Haha...