Thursday, July 20, 2006

Setiausaha

Mengapa saya tak suka kerja setiausaha?

Satu, terlalu skema, dan terpaksa mencatat hingga ke benda-benda yang tidak penting. Yang penting tak memadai.

Dua, Setiausaha perlu mendengar, tetapi saya hilang separuh pendengaran. Awak dah tahu tapi kenapa lantik juga?

Tiga, bila tak dengar, saya minta ulang, kemudian diketawakan, kerana setelah beberapa kali dengar pun masih salah dengar. Awak tak tahukah saya benci lihat orang ketawakan saya.

Empat, bila tak dengar juga, minta ulang banyak kali, orang marah pada saya. Awak ingat saya suka kena marah, padahal bukan salah saya?

Lima, kalau tak pun, saya pula yang marah-marah pada orang, kemudian rasa bersalah kerana marah padahal tiada siapa yang bersalah.

Enam, saya mahu berfikir, dan mahu bersuara. Tapi awak rampas masa saya untuk mencatat saja. Patutkah?

3 comments:

Abu Akhfash Al-Iskandarani (abuakhfash@gmail.com) said...

Memang tak patut, tapi ada kalanya ia menjadi patut :)

Anonymous said...

salam kenal dari kami
semoga ceria selalu
sila join..
http://groups.yahoo.com/group/puisi/

Azhar Ahmad said...

Uhummm dilema yang juga melandai hidup saya!