Saturday, July 29, 2006

Tetamu Yang Empat

Esok, ada 4 orang mahu datang ke rumah saya. Seorang kawan bersama isterinya membawa ayah dan ibunya datang dari Malaysia. Dan, mereka akan berada di rumah saya selama dua hari satu malam.

Apa dugaan paling besar bagi saya?

Satu, saya tak pandai berbual. Lagi dengan orang tua. Tambah saya kurang pengetahuan am, walaupun mengenai Johor. Saya jadi takut dan menggigil.

Dua, rumah orang bujang, ada banyak kurangnya. Perkakasannya. Bahan-bahannya. Solek dan susun aturnya. Alasan - ini rumah bujang - boleh dipakai tetapi sampai bila boleh tahan alasan itu.

Tiga, saya tak mahir sangat jalan-jalan di sekitar Mesir ini. Tahulah sikit-sikit, satu dua tempat, tetapi bukan betul-betul mahir. Cakap dengan Arab pun tak berapa pandai.

Em. Saya perlu bersedia, cari satu dua benda. Siapkan dua tiga perkara. Dan kemaskan tiga empat tempat. Jadi, sampai sini saja catatan ini.

No comments: