Friday, October 20, 2006

Selamat Hari Raya

Memang lazim kalau raya-raya begini, kita ucap Selamat Hari Raya, juga minta maaf salah silap. Dan raya-raya begini juga, selalunya ada majlis-majlis makan dan sambutan, terpulanglah bagaimana nak diraikan. Kalau mereka yang sudah berkeluarga, perkataan-perkataan yang selalu disebut dan difikirkan ketika raya ada seperti kuih raya, baju raya, langsir baru dan lain-lain persiapan.

Itu, perkara-perkara yang selalu orang lakukan masa raya. Tapi, bagaimana pula perkara-perkara yang jarang-jarang orang mahu lakukan waktu raya?

Perkara yang jarang-jarang orang mahu buat waktu raya seperti bekerja waktu raya, atau seperti tidak beraya di waktu raya. Cuma, jangan ada yang berpuasa di raya pertama, sebab tak boleh. Tapi, saya, sejak lama dulu, yang selalu saya tunggu untuk raya ini adalah kad raya daripada keluarga saya. Saya cuba untuk tidak terlepas menghantar kad raya pada keluarga, dan saya tahu, saya selalu menanti balasan kad raya dari keluarga, ayah ibu, adik beradik, juga dari atok sebelah mak dan ayah. Hm, cuma, raya ini nampaknya tak ada hasil.

Apapun, selamat beraya, maaf zahir dan batin.

No comments: