Sunday, August 29, 2010

Natijah Hujung Kembara 43 | Natijah Dan Kembara Hujung

Setelah sebulan berlalu barulah saya pergi melihat sendiri natijah, keputusan peperiksaan. Ia sama seperti yang dikhabarkan kawan. Seperti biasa, saya tidaklah terlalu teruja melihatnya, kerana itu saya tak bergesa-gesa. Walaupun begitu, ia adalah natijah pertama saya kerana selama ini, saya berjaya naik tahun dengan membawa madah, subjek. Dan selama ini ia berbunyi - naik tahun dengan membawa madah. Kerana itu, saya tidak tahu natijah tahun satu saya, juga dua dan tiga.

Sebetulnya, saya sedih setelah lulus, tetapi bukan kerana lulus, tetapi kerana ia bermakna kembara ini sudah hampir ke penghujungnya. Waktu juga sudah semakin sedikit. Peluang untuk menambah ilmu semakin pendek. Terasa sayang mahu meninggalkan Mesir. Masih banyak yang mahu saya pelajari. Tetapi seperti mana kata para muhaddis zaman dulu yang antaranya bermaksud - walaupun kamu tunggu dua puluh tahun lagipun, akan masih ada hadis yang kau belum dengar.

Akur itu saya. Sudah banyak saya menanggungkan beban ke bahu ibu bapa. Mungkin sudah masanya untuk kembali. Beberapa urusan syahadah muaqqatah telah mula dibuat. Urusan syahadah asliah baru di peringkat permulaan. Urusan baru-baru ini lancar. Alhamdulillah. Harap segala-galanya dipermudahkan Tuhan. Pun begitu, puji itu segalanya pada Tuhan. Bahawa ia telah memperkenankan harapan ibu bapa saya.

2 comments:

SEmaLu berDuRi said...

moga urusanmu dipermudahkan oleh-Nya

Mohd Zaki M Noor said...

amin. syukran.