Monday, July 04, 2011

Yang Maha Kuasa Atas Setiap Sesuatu

Sebetulnya, di zaman fitnah, mengelakkan diri terlibat adalah lebih baik dari terjerumus sama ke dalamnya. Seperti mana dinyatakan dalam sebuah hadis Sohih Bukhari yang sempat saya pelajari menyatakan antaranya bermaksud, hampir boleh dikatakan bahawa sebaik-baik harta bagi seorang mukmin adalah seekor kambing yang dibawa mengikutnya ke puncak gunung dan tempat-tempat yang turun hujan, untuk dia lari (menyelamatkan) agamanya dari fitnah. Atau seperti mana yang diriwayatkan.

Mengenangkan apa yang berlaku di seluruh negara sekarang ini kerap mengingatkan saya terhadap kebimbangan Baginda s.a.w. antaranya bermaksud, aku tidak bimbang tentang kamu menjadi sesat selepas pemergianku (kerana itu tidak akan berlaku), tetapi aku bimbangkan terhadap kamu tentang dunia yang mana kamu berebut-rebutan untuk mendapatkannya, lantas ia memusnahkan agamamu, dan memusnahkan dirimu.

Kemudian teringatkan pengajaran guru saya antaranya menyebut, sekalipun kulliyah khamsah (lima perkara tunjang agama) melogikkan kita mengutamakan kedudukan agama mendahului nyawa, harta, maruah dan akal, tetapi adakah agama akan terbina sekiranya akal sudah gila, dan adakah agama boleh terbina kalau nyawa sudah terkorban, adakah agama akan terlaksana kalau segala harta ternafi, dan adakah agama mudah dilaksana kalau maruah sudah tergadai. Kerana itu, mempertahankan nyawa juga merupakan wasilah supaya agama akan kekal terbina, kerana tiada agama tanpa nyawa, hingga ke akhir kalam beliau.

Walaubagaimanapun, lihatlah kembali diri. Adakah usaha kita itu sebenarnya adalah untuk merebut dunia dari tangan penggila dunia yang lain? Keluarkanlah dunia dari hati kita, dan ketahuilah, agama itu adalah nasihat, dan bukan memaksakan orang menerima nasihat. Perhatikanlah maksud firman ini, sungguh engkau tidak memberi hidayah kepada siapa yang engkau mahu, akan tetapi Allahlah yang memberi hidayah kepada siapa yang dia mahu. Kemudian perhatikan maksud sabda ini, Tunjang ibadah adalah doa.

Kemudian perhatikan maksud firman ini, katakanlah, Wahai Allah yang memiliki kerajaan, Kaulah yang memberikan kerajaan kepada siapa yang Kau mahu, dan Kau mencabut kerajaan dari siapa yang Kau mahu, dan Kau memperkasakan siapa yang Kau mahu, dan Kau membiarkan tanpa pertolongan siapa-siapa yang Kau mahu, Dan kebaikan hanya berada pada penguasaan-Mu, dan sungguh Engkau Maha Berkuasa atas setiap sesuatu.

No comments: