Sunday, July 24, 2011

Catatan Hujung Persinggahan 1 : Toreh Dan Luka

Sebetulnya, saya sedih kerana terpaksa mengucapkan kata-kata yang kasar. Sebahagiannya adalah kerana marah, dan setiap kali saya menoreh mereka, saya terasa seperti menoreh diri sendiri. Sebahagiannya pula adalah untuk mengelakkan salah faham, kerana singkatnya mereka memahami erti rahmat yang bererti belas, dan sifat belas seorang muslim adalah seluas lautan, sifat belas inilah menjadi simbol Baginda s.a.w.

Itulah yang akan berlaku apabila kita tidak habis-habis mahu mengukur iman orang lain. Pandangan kita penuh dengan buruk sangka, dan selalu mencari aib orang lain. Lebih malang lagi, kita sudah memberi hukuman kepada mereka di dunia, padahal Tuhan masih lagi memberi peluang untuk mereka bertaubat. Bahkan sifat belas Tuhan meluas sehingga akhirat dan sebahagian kesalahan masih lagi ditutup dan diampunkan.

Sungguh, selalu saya terfikirkan, saya berada di sistem yang saya tidak menyetujuinya, dan untuk mengubahnya adalah seperti mengubah segala-galanya, dan membuatkannya seperti tidak mungkin dengan kudrat diri. Saya berdoa kepada Tuhan, membukakan hati kita kepada kebenaran, dan menjelmakan kita kepada serupa Junjungan Pilihan.

No comments: