Wednesday, February 16, 2005

16 Februari 2005

16 februari 2005

Sekarang, kerja sudah banyak yang selesai. Lega. Masa untuk memberi tumpuan yang lebih kepada pelajaran. Entah berapa lama saya sudah tidak melunasinya. Entah berapa lama sudah tidak bermain dengan bahasa Arab. Zuk Arabi adalah kemuncak keterasaan itu. Bukan semua orang boleh memilikinya. Dan saya juga masih rasanya terlalu jauh dari kemahiran itu. Anda tahu, zuk itulah yang membezakan antara seorang a’jamie dengan seorang arabie. Membezakan sama ada anda seorang asing dalam bahasa itu, atau andalah penutur sebenar.

Perasaan ini bukan ditimba daripada melembut-lembutkan lidah, atau menebal-nebalkan bunyi kerongkong, tetapi satu perasaan dari jiwa yang merasa dengan rasa seorang arab. Anda tidak memahaminya, bukan? Biar saya terangkan dengan perkataan yang lebih mudah. Zuk adalah instiusi. Perasaan. Kesedaran. Telepati, atau apa-apa perkataan yang lebih tepat. Ialah yang membezakan antara seorang pakar dengan seorang biasa.

Zuk akan didapati dengan sangat banyak membaca, memperbanyak menterjemah, dan jangan lupa banyak merasainya. Hanya hati yang terbuka.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: