Sunday, February 20, 2005

Kunci masjid – 20 Februari 2005

Kunci masjid – 20 Februari 2005

Saya menunggu makanan di Rumah Kelantan ( sempena Bazar ) ketika azan isyak melaung menanda waktu sembahyang sudah masuk. Masih lagi menunggu makanan. Setelah makanan tiba dan semua selesai makan, saya ke masjid Musa melangsai kewajipan. Anda tahu, apa yang berlaku? Saya dilarang masuk kerana waktu itu sudah agak lewat dan masjid mahu dikunci. Kecewa dan saya meneruskan perjalanan ke rumah sahabat malam itu. Rumah sahabat di hadapan Markaz Hewi PMRAM, rumah Saudara Ubaidillah. Sekali lagi, saya pulang hampa, beliau tiada di rumah. “ Balik solat di rumah je.” Saya berbisik sendirian.

Peristiwa dilarang solat kerana masjid hendak dikunci mengingatkan saya ketika saya dan rombongan tingkatan empat masa itu menuju ke Kuala Lumpur. Tiba di salah sebuah masjid di waktu pagi yang dingin, dalam keadaan tentunya tidur dalam bas yang kurang enak dengan sedikit lenguh bahagian belakang badan, tentunya sesiapapun akan bercadang ingin melepaskan lenguh dengan mengeliat sebentar di atas karpet masjid ( bukan maksud hendak tidur – kecuali tertidur ) Anda tahu? Pagar berkunci simbol larangan masuk sebelum azan tiba. Masing-masing menyeka air liur basi atau melorek pipi pada rembesan yang sudah kering. “Bila hendak gosok gigi?”

Secara bergurau pastinya membuat lelucon sambil berdoa moga gurauan ini tidak menjadi kenyataan – Nasib baik hanya berkunci. Kalau hendak masuk pun kena bayar, wal’iyazubillah, minta perlindungan Allah moga dijauhkan.

Namun saya faham, perintah mengunci masjid adalah bagi mengelakkan tetamu yang tidur waktu malam mengotorkan masjid atau mencemarkannya. Tetapi alangkah baik kalau ia tidak dikunci. ‘Rumah Allah’ kan untuk semua hambanya.

Ps: sekadar pandangan

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: