Wednesday, February 02, 2005

Taajjul dan Taannie

2 feb – Taajjul dan Taannie

Saya berhempas pulas serasa saya menjejak master sukej sejak keluaran pertama hingga keluaran terkini 104. Anda tentu boleh bayangkan, buku dan hasil kerja pertama yang saya jumpa disusun memenuhi hampir seluruh kawasan bilik study. Tidak cukup, dan beralih pula ke atas meja. Sendat dalam sesak. Daripada selepas maghrib ( sekitar jam 6.00 malam ) hingga beberapa jam setelah isya’ ( jam 10.00 ) – saya menggeledah kotak dan plastik demi menemukan apa yang saya cari. Penat? 4 jam dan anda boleh bayangkan keadaannya.

“Dalam ketenangan ( tidak gopoh ) ada keselamatan, dan dalam kegopohan ada penyesalan” – perumpamaan Arab.

Saya sebenarnya dalam proses mentajlidkan sukej – menerbitkan edisi 70 – edisi 80 – edisi 90. Kerja sebelum ini ( susun semula Sukej dalam susun atur nombor ) berjaya menjejak semua keluaran dari 70 hingga 99, kecuali terputus di beberapa siri penting ( 73, 85, dan 90 ) Izin tuhan, saya berjaya juga mencarinya. Mungkin kerana hasilan itu, saya berusaha pula menjejak keluaran-keluaran lain, bermula dari keluaran 1, hingga kepada 69.

Usaha itu menghasilkan satu natijah. Semua keluaran dapat dikesan, kecuali 15, 16, 17, 27, 30, 31, 33, 64 dan 67. ( Ramai yang kata : Tak banyak Sukej yang hilang ) Gembira? Saya akui ia dalam kepuasan. Asyik dalam pencarian itu, teringat kerja yang tertunda – membuat salinan kepada keluaran 73, 85 dan 90. Jam 10.00 malam tepat, dengan LE 100 di tangan, saya dan payapi @ hanafiah ke kedai fotostat.

“Siapa yang bertenang, dia akan mencapai apa yang dicitanya” – perumpamaan Arab.

Saya dalam kegopohan itu ( almaklumlah malam, takut kedai tutup @ hendak tajlid keesokan paginya atau petangnya @ cadang hendak jual Sukej berjilid semasa kedatangan YAB MB Johor @ menyedari Arab buat kerja lambat & perkara ini tak boleh dilengahi ) melangkah tanpa fikir lagi ke maktabah Samir – mahu fotostat segera, secepat mungkin ( ala…kedai depan ni je…) walaupun kedai itu bukanlah kedai terbaik yang saya boleh dapatkan. Saya sedari semua itu, tetapi saya kurang mengendahkan.

Saya ( mungkin dalam kepenatan menyelesaikan kerja penyusunan sendirian ) sedikit celaru malam itu. Sefikir saya, fotostat di situ terang ( masih boleh mencapai tahap puas hati). Tetapi rencah dan gaya Arab buat kerja – Sukej 73, 85 dan 90 di fotostat besar berdasarkan saiz A4 ( mungkin 120% atau 130%) – tentunya tanpa memaklumkan kepada saya terlebih dahulu. Anda tahu? Setelah segalanya selesai, barulah saya tahu – terlajak perahu boleh diundur, tetapi terlajak fotostat perlu kepada bayaran tambahan!

Sesungguhnya ketenangan itu daripada Allah, dan gopoh-gapah itu daripada syaitan.

Akhirnya saya pulang dengan langkah yang longlai juga beserta sejuta pengajaran.

al_jantanie
manhumi_ilm

ps: Fairuz, cepat balik!!!.

No comments: