Monday, July 25, 2005

Ia Satu Perjalanan Yang Panjang

Ia satu perjalanan yang panjang.

25 Jun bersamaan hari terakhir peperiksaan fasa thani yang lalu, saya melunas cita yang tertangguh tahun sudah. Ia barangkali satu cerita gila, atau sia-sia atau buang masa, atau apa-apa sahaja yang kamu rasa layak, tetapi bagi saya, ia satu usaha pengumpulan azam dan pelatihan kekuatan jasad atau senaman yang memerlukan tidak hanya tenaga tetapi niat yang sangat kuat dan keinginan yang tidak kunjung padam.

Saya berjalan dari Jamie’ Al-Azhar hingga ke Rumah Johor. Kata kawan, ia lima kilometer. Ada yang kata lebih. Saya juga tidak tahu. Tetapi ia mengambil masa tidak sampai dua jam. Satu bertolak sebaik sahaja solat Zuhor (kira-kira 1.15 tengahari) dan tiba sebelum asar (tepat 3 petang).

Saya memahami satu perkara. Arab tidak suka berjalan. Walaupun mereka kuat, barangkali beberapa kali tenaga orang kita, tetapi mereka tidak suka berjalan. Mereka gemar menaiki kenderaan, dan ia juga tidak membazir tenaga, kata kawan saya.

Sebelum berjalan, saya menetapkan beberapa checkpoint (di dalam hati) dahulu. Pertama adalah bu’uth, kedua, persimpangan yang memisahkan Saiyidah Zainab dengan jalan ke bu’uth (saya tak pasti apa nama tempat itu), ketiga, muqawalun, keempat, persimpangan jalan ke abasiyyah (berhampiran kubri), kelima persimpangan kuliah dirasat Islamiyah, keenam, hayyu sabie’, ketujuh adalah penamatnya sendiri, Rumah Johor.

Saya lemah semangat pada mulanya. Tentulah. Saya berseorangan dan serasa ia satu perjalanan yang super mustahil. Malah barangkali segan, kerana orang akan memandang pelik dan hairan sekiranya kedapatan. Tetapi, azam dikuatkan tujuh puluh tujuh kali ganda. Dan akhirnya, apabila tiba di checkpoint lima (kuliah dirasat Islamiyah) hati saya bergelojak kegembiraan.

Sepanjang perjalanan, saya berhenti beberapa kali. Tetapi berhenti duduk cuma dua kali. Sekali di persimpangan Saiyidatina Zainab-Bu’uth, dan sekali lagi di Hayyu Thadis. Sepanjang perjalanan juga, saya berhenti minum tiga kali. Sekali di Muqawalun dan sekali lagi di Kuliah Dirasat Islamiyah. Kali ketiga minum perahan tebu di Abbas A’qad. Sepanjang perjalanan juga, saya tidak merasa letih kecuali di suku terakhir perjalanan, ketika berjalan melepasi Kuliah Dirasat menuju ke Sabie’, ia perjalanan menaiki bukit.

Untung azam kaki sama bulat dengan azam hati. Ia berjaya. Dan saya rasa, saya patut berbangga dengan ‘kegilaan’ ini.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: