Thursday, December 29, 2005

8 - Aku Lebih Hebat

Sajak ini ketika di tahun kedua pengajian, ketika menyertai pertandingan mengarang dan mendeklamasikan sajak. Tetapi penyampaian yang bersahaja, mungkin kerana itu susah menang. :D

Sajak : Aku Lebih Hebat
Oleh : pembaris_kecil

Mungkin engkau sangat hebat,
berdiri megah sebagai pemerintah,
tetapi aku lebih hebat,
aku bertahta sebagai penjajah.

Mungkin engkau sangat hebat,
hingga seratus orang tunduk,
patuh pada perintah,
akur pada arahan,
tetapi aku lebih hebat,
mereka sujud padaku,
penuh kerelaan.

Mungkin engkau sangat hebat,
Engkaulah ketua engkaulah kerajaan,
Menguasai mereka terang-terangan,
Tetapi aku lebih hebat,
akulah idola dalam diam.

Mungkin engkau sangat hebat,
Andai sepuluh yang lari,
sebelas dapat engkau tangkap,
tetapi aku lebih hebat,
andai sepuluh yang lari,
seribu pula yang datang menghadap.

Mungkin engkau sangat hebat,
musuhmu habis engkau hancurkan,
tiada berbaki bersisa jangan,
tetapi aku lebih hebat,
musuhku beribu tanpa bilangan,
semuanya senyap tak mampu melawan.

Mungkin engkau sangat hebat,
mereka gembira bertuankan dirimu,
tidak ragu menerima perintahmu,
tetapi aku lebih hebat,
sedar atau tidak,
mereka semua berkiblatkan aku.

Mungkin engkau sangat hebat,
engkau merdeka dengan aman,
tetapi aku lebih hebat,
aku menjajah dengan sopan.

Mungkin engkau sangat hebat,
merdekanya engkau satu kebebasan,
tetapi aku lebih hebat,
merdekamu kusuntik jarum kemaksiatan.

Hebatkah engkau?,
tiada bantahan,
tetapi hebatkan aku?,
tiada keraguan.

Sebenarnya,
Engkau lebih hebat,
dengan Islam yang engkau pegang,
tetapi apabila dihadapanku,
Islammu cuma barang hiasan.

No comments: