Thursday, December 08, 2005

Islam Itu Penyelesaian

Catatan di celah-celah peperiksaan (1)

Sebelum mulakan catatan, saya perlu bagitahu. Ia barangkali ringkas memandangkan imtihan.

Saya membaca surat khabar Al-akhbar dua hari lepas. Ada berita mengenai piliharaya Mesir. Saya tertarik untuk memetik kalam seorang penulis di situ antaranya mengulas mengenai tindakan Ikhwan Muslimun menggunakan syiar atau motto (senang cerita) dalam pilihan raya. Mottonya yang berbunyi – Al-Islam Huwa Al-Hillu (Islam adalah penyelesaian)

Menurut penulis, tindakan ikhwan itu telah menyebabkan kejayaan mereka meraih sokongan yang kuat dalam pilihanraya kali ini sambil mempertikaikan – Apa motif ikhwan memakai motto tersebut PADAHAL Mesir memang negara Islam, dan melaksanakannya?

Juga menambah ketidaksenangannya terhadap tindakan Ikhwan dengan menyatakan bahawa – tindakan Ikhwan telah melanggar undang-undang negara yang mana antaranya menyebut – dilarang menggunakan syiar dalam pilihanraya sebegitu.

Bahkan, penulis mengambil kalam daripada pemimpin tinggi ikhwan dan mereka menjelaskan antaranya bermaksud – Apa yang Ikhwan cuba buat adalah sebagai satu kesinambungan kepada apa yang berada selepas pilihanraya. (Barangkali mereka menganggap masih ada yang ‘belum Islam’ dan perlu ‘diislamkan’)

Penulis mengambil kalam daripada Dr Ali Jum’ah, Mufti Mesir yang menyatakan antaranya bermaksud – Islam tidak membenarkan sebarang syiar yang bertentangan dengan syarak dan undang-undang negara, kerana undang-undang dibuat berdasarkan maslahah negara, dan ia perlu dipatuhi (sekaligus merujuk bahawa tindakan Ikhwan bertentangan dengan keadaan yang dinyatakan)

Saya kata dua. Satu – patutlah masa tilik-tilik kain rentang perasan Cuma kain rentang Ikhwan sahaja yang ada motto. Masa itu pelik juga tetapi mengkagumi kerana mereka ada ciri pengenalan diri.

Dua – Kenapa Islam ditekan begini rupa?

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: