Monday, December 26, 2005

Memasukkan Ilmu Bantu 2

Majalah : Buletin Keris
Edisi : -
Kolum : Kritikan Sastera
Jenis : Artikel
Terbitan : 2005
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Memasukkan Ilmu Bantu 2
Oleh Mohd Zaki M.Noor

Sastera di Mesir perlu kepada kesungguhan andai mahu berkembang. Saya terasa arus dan perkembangannya memuncak setahun dahulu, cuma berharap gelombang kebangkitannya kali ini sama diterokai oleh semua pihak, baik lelaki mahupun perempuan. Kalau tidak, kebangkitan penulis Timur Tengah akan melalui tempoh getirnya sekali lagi.

Namun, sepanjang meneliti beberapa karya yang pernah saya terima masih mengabaikan beberapa elemen penting sastera kita antaranya ilmu bantu. Dalam penulisan artikel, ilmu yang dimasukkan ke dalam tulisan merupakan ‘penghujahan’ manakala ilmu yang dimasukkan ke dalam cerpen pula dikira sebagai ‘ilmu bantu’.

Memasukkan ilmu bantu tidak terhad kepada melakarkan suasana dan latar yang berbeza dengan latar tempatan. Ya, latar luar negara juga diklasifikasi sebagai ilmu bantu, tetapi ia bukan semata-mata ilmu bantu yang boleh dimasukkan ke dalam karya. Ilmu-ilmu yang sarat dalam kitab kuliah juga wajar dijadikan ilmu bantu yang berkesan sepanjang penulisan cerpen.

Saya kira, sekarang ini sudah masanya penulis-penulis baru Timur Tengah (baca:anda) melakukan revolusi dalam pemikiran. Sekarang sudah tiba detiknya anda memikirkan dan mengatur langkah – memasukkan ilmu bantu ke dalam karya kreatif anda. Saya tidak menafikan kepentingan unsur ‘perasaan’ dan ‘kejiwaan’ untuk dimasukkan ke dalam karya, tetapi secara total bahkan pasti, ‘perasaan’ dan ‘kejiwaan’ harus disulam berselang seli dengan ‘ilmu’ secara ‘kreatif’. Itulah dia ilmu bantu.

Memahami konsep kemasukan ilmu ke dalam karya patut menjelaskan bahawa sastera kita, sastera Melayu, adalah sastera ilmu.

Barangkali sebagai penulis baru, anda lebih tergerak mahu meluahkan perasaan yang berselirat di kolong hati, tetapi fahamilah, alangkah baik dan cantiknya sastera kita jika anda menumpahkan ilmu ke dalam karya. Ya, secara kreatif. Kemudian sulami ilmu yang anda tumpahkan itu dengan ‘perasaan’ dan ‘kejiwaan’.

Jika rajin dan mahu mulakan usaha, rujuki cerpen-cerpen yang baik antaranya 'Warkah Cinta Di Sebalik Theodosius’ karya fahd razy dan lihat bagaimana beliau memasukkan ilmu sejarah dalam cerpen dan digarap secara mengesan. Iaitu ilmu berkenaan penaklukan kota Constantinople oleh tentera Islam. Anda akan fahami dan lebih awal merasa malu, kerana penuntut Royal College of Surgeon In Ireland, Dublin ini selangkah lebih awal memperkatakan berkenaan penaklukan kota kebesaran itu daripada kita, mahasiswa Al-Azhar.

Apa yang jelas, ilmu itu dinukilkan ke dalam cerpen. Dan apa yang lebih jelas, ia dinukilkan secara kreatif. Itulah saya kata; lakukan garapan ilmu dalam karya kreatif, dan saat itulah kebangkitan penulis Timur Tengah bukan lagi mimpi di malam hari.

Selamat menulis.

No comments: