Wednesday, December 21, 2005

Catatan Di Celah-Celah Peperiksaan (3)

Catatan di celah-celah peperiksaan (3)

Seorang kawan datang bertamu soalan. Apa lagi kalau bukan masalah feqh. Dan saya (walaupun kalau tidak diulang, anda tahu juga) adalah mahasiswa Lughah Arabiah.

Sebuah jamaah sedang solat. Imam membaca surah dan tersilap (ataupun terhenti kerana terlupa). Soalannya - bolehkah seseorang yang di luar sembahyang (yang sedang duduk-duduk berehat atau santai-santai) membetulkan bacaan Imam, sedangkan makmum sendiri pun tidak membetulkan?

Saya fikir dua tiga empat lima kali (atau lebih daripada itu).

Pertama saya katakan, saya juga kurang pasti (sebab saya tak pernah jumpa soalan sebegitu dan menerima jawapannya). Kedua saya katakan padanya (apa yang saya pasti) bahawa memang wujud hubungan antara orang yang sedang sembahyang dengan orang yang di luar sembahyang. Contohnya, seorang yang tersalah kiblat boleh ditegur oleh seorang yang di luar sembahyang, bahkan ditunjukkan arah kiblat yang sebenar. Itu menandakan berlakunya interaksi antara orang yang dalam sembahyang dengan orang yang di luar sembahyang.

Dua, seorang yang sedang sembahyang di rumah, kemudian ada tetamu datang memberi salam (dari luar rumah) maka dia dibenarkan membaca tasbih sebagai ganti kepada jawab salam tersebut.

Dua hujah ini, adalah apa yang saya katakan padanya demi menyatakan - wujudnya interaksi antara orang yang dalam sembahyang, dengan orang yang di luar sembahyang.

Soalan itu dibawa kepada ahlinya (seorang mahasiswa Syariah Islamiyah) dan beliau menambah hujah berikut. Baginya (sebagai hujah yang ketiga di pihak saya) adalah boleh kerana berlaku seorang jariah (kalau tidak silap saya) meninggalkan pesan (secara berbisik) di telinga Nabi, sedangkan ketika itu Nabi sedang solat. Jika pesan itu (memang langsung) tiada kaitan dengan solat, maka min bab al-aula - apatah lagi kalau interaksi itu ada kaitan dengan solat (membetulkan bacaan yang salah atau mengingatkan yang lupa).

Tetapi, saya tertarik apabila sahabat saya yang seorang lagi (juga mahasiswa Syariah Islamiyah) mengatakan bahawa ada baiknya tidak ditegur kerana satu - menegur itu sebaik-baiknya adalah orang yang di belakang imam (betul-betul di belakang imam dalam saf pertama), kemudian orang yang di sebelah kanannya, kemudian orang yang di kirinya. Tetapi tidak pula disebut hingga kepada orang yang di luar sembahyang.

Dua, sekiranya teguran (daripada makmum tersebut) tidak bermaksud 'zikir', atau sekiranya tersalah (dia pun sama dengan imam, salah juga), maka solat yang menegur boleh batal. Maka, mana wajarnya orang yang di luar solat menegur Imam.

Apapun, dalam keadaan tidak pasti dengan jawapan sebenarnya saya katakan, saya macam pernah terbaca di mana-mana, (kalau tidak salah, hadis) bahawa Syaitan (atau Iblis) pernah menyatakan bahawa, dia lebih takutkan orang yang sedang tidur di dalam masjid daripada orang yang sedang solat (di dalam masjid yang sama) kerana orang yang sedang solat boleh dilalaikan (diganggu), tetapi orang yang tidur tidak dapat diganggu. Dalam kebimbangan, kalau-kalau orang yang tidur itu tiba-tiba terbangun dan 'membetulkan kesalahan orang yang sedang sembahyang' (yang sedang diganggu.)

Saya minta maaf sebab tidak sempat mentakhrijkan mana-mana hadis yang saya masukkan. Tidak cukup masa.

Akhirnya, saya sendiri kata, saya (dan anda juga) kena tanya orang yang lebih pakar.

al_jantanie
manhumi_ilm

Rasanya, saya telah menulis terlalu panjang kali ini (jika dinisbahkan kepada waktu yang agak suntuk)