Monday, June 26, 2006

Linux, Menuju Ke Destinasi

Ini sepatutnya entri pertama sejak saya menyembunyikan diri.

Mari bicara tentang Linux. Saya sudah sekian kali mencubanya. Kali pertama sejak memiliki Linux Suse 9.3 yang di 'copy' dari Ustaz Rozlan, kemudian mencuba Mandriva yang di 'copy' dari Ustaz Najib. Waktu itu, saya tidak tidur sepanjang malam setelah memformat 'hard disk' beberapa kali dan melakukan 'setup os' lima kali lebih. Hingga ke subuh. Akhirnya, kembali menggunakan 'window'.

Masalah utama adalah, kebanyakan kerja saya memerlukan Word dan menghadapi kesukaran sekiranya menggunakan Linux.

Ya, ia tertangguh beberapa ketika, sebelum saya mendapat idea menggunakan dua 'os' (operating system) dalam satu 'hard disk' (dalam bahasa Melayu, hard disk dipanggil cakera keras, kot) Menggunakan dua 'os' dalam satu 'hard disk' melalui hampir 10 percubaan, dengan kesemuanya gagal. Saya tidak tahu di mana silapnya, bahkan bertanya juga beberapa orang tetapi jawapan masih buntu. Mungkin silap saya tidak memahami 'motherboard' (lauhatu l-um) dengan sempurna, atau ada silap-silap yang lain.

Maksud saya, menggunakan os window dan os linux.

Bukan saya tidak menggodam internet membaca artikel tetapi saya tidak berapa faham. Maka, projek tertangguh hingga saya menghasilkan idea baru - dua os dalam dua hard disk, satu setiap satu.

Dan sekarang, jangan tanya di mana entri ini ditaip kalau bukan dengan os Linux...

Manhumi Ilm
1. Demi mengatasi masalah 'masih belum serasi' dengan Linux untuk proses taip menaip, caranya adalah menyalin apa-apa fail dot doc dan menukar isi dan namanya. Jadilah fail word. Sebab Linux Suse 9.3 ada Openoffice yang boleh baca Word dan Microsoft Office yang lain.

No comments: