Wednesday, June 28, 2006

Mazhab Tarjih

Anda kan orang pandai yang sampai terlebih-lebih ilmu. Kalau rasa terlalu melimpah ruah ilmu tak tertakung di dada hingga kerja asyik mentarjihkan itu betul dan ini salah, apa kata mari datang Mesir. Kalau berani menyalak menjerit di tanahair jadi jaguh kampung kurang terbukti kepandaian, sebaliknya nampak macam takut-takut. Saya lainlah. Saya memang tak pandai dan penakut, ilmu pun sikit.

Marilah ke sini. Kat sini banyak. Ada yang tak baca Bismillah dalam Fatehah, ada yang baca, ada yang duduk tahiyat dengan bermacam-macam ragam, marilah tarjihkan mana yang betul, dan cakaplah pada mereka, bahawa yang lain itu salah.

Sebagai ketua mazhab tarjih di tanahair, atau pun sebagai pengikut kuat dan fanatik anda bukan saja berpeluang mentarjihkan begitu banyak perkara, bahkan saya boleh bagi lagi kitab-kitab yang punya banyak pendapat untuk anda tarjihkan. Kitab fiqah, kitab syariah, kitab lughah, kitab tauhid, kitab usul, kitab tafir, kitab hadis, kitab tarikh sirah, kitab nahu dan macam-macam lagi. Saya memang jumpa banyak pendapat, dan anda sebagai pengasas mazhab tarjih bolehlah tarjih dan katakan mana yang betul, mana yang salah.

Eh. Bukankah anda yang cakap, yang betul cuma satu. Yang lain semua salah. Dan yang anda tarjihkan adalah betul. Itu, bukankah anda yang cakap?

Kalau saya lainlah. Kalau berbeza pendapat dalam perkara yang dibenarkan, macam masalah boleh solat jamak atau tidak, dengan Syafieyah dan lain-lain mengatakan boleh tetapi Hanafiyah kata tak boleh, saya akur hujah dua-dua. Dua-dua ada hujah walaupun saya guna salah satu saja. Saya tidak pandai seperti anda yang boleh tarjih ini betul dan yang lain salah.

Walaupun Hanafiyah tak wajibkan baca Fatehah dalam solat, saya tak kata solat mereka batal, kerana mereka berdalil dan kita berdalil, barangkali cara memahami dalil saja tidak sama. Bukankah ma akrama boleh dimaknakan dengan satu - tidak memuliakan, dua - alangkah mulianya, dan tiga - apa yang dia muliakan?

Pun juga saya tak kata solat orang Syafieyah ini batal dan Hanabilah itu sah kerana orang Syafieyah sujud tak kena hidung.

Eh. Saya sudah menjadi seperti anda yang suka sangat tarjih-tarjih ini. Ilmu saya tak banyak seperti anda ibarat langit dengan bumi, apatah lagi kalau bandingkan ilmu saya dengan Imam Nawawi macam bumi dengan matahari diganda seratus ribu kali ganda lagi. Ah. Apa yang saya tulis ni.

Kawan-kawan. Kalau salah tolonglah betulkan apa yang saya merepek ni, atau kalau kurang tepat tolonglah tepatkan, ya. Saya bukan ahlinya.

No comments: