Wednesday, June 28, 2006

Menghurung Gula

Sudah lama tidak menconteng blog ini dengan tulisan, biar saya lepaskan tiga das sekaligus. Biarpun kalau tidak tepat sasaran dan kena betul batang hidung, dapat sipi-sipi pun kira baik juga. Atau paling kurang membesarkan kebarangkalian 'mungkin tepat sasaran'.

Bukan saya benci mahu menulis tetapi akibat dengan tiba-tiba dan tidak semena-mena dikerumuni si anak-anak dara yang menempel-nempel macamlah saya ini diberi lesen oleh Tuhan kahwin sampai sepuluh orang sekali. Kalau ada urusan kerja, pertanyaan, barangkali saya jawab juga tetapi kalau bunyinya macam nak mengurat saya jadi bosan dan tak senang, tak selesa.

Ishaq, kawan saya memerli - ala, kalau perempuan tak cantik mulalah merungut-rungut itu ini dan bila yang lawa-lawa boleh pula simpan diam-diam. Cakap sajalah pilih bulu!

Saya ketawa. Jahat betul kawan saya yang memerli tak agak-agak dan kadang-kadang bila difikir-fikirkan macam betul dan serasanya macam ada harapan kena di batang hidung hingga jadi merah menyala macam badut sarkas. Nampak macam cantik teori itu.

Saya kata, yalah. Tetapi kalaupun dibuat bini tidaklah sampai berpuluh-puluh bahkan cuma empat itu maksimum adanya. Bahkan macam mustahil pula bunyinya sebab ada ke perempuan zaman sekarang yang boleh pakai konsep poligami dan bermadu? Rasa macam perempuan yang berfikiran macam itu hampir-hampir pupus lagi-lagi dalam zaman perempuan asyik nak hak sama rata sekarang ini.

Lagipun, memang saya ini jahat, tetapi, betul, bila dikerumun kita rasa rimas. Kalaupun saya ini semut yang menghurung gula yang manis-manis, tetapi bila ditimbus gula alamat mati lemaslah saya

No comments: